Повномасштабна війна в Україні триває другий рік, і питання мобілізації працівників (як добровільної, так і за повістками) торкнулось вже майже кожного роботодавця.

Згідно законодавства, мобілізованих мають забезпечити переважною більшістю необхідних речей та продовольства, однак, як показує практика, деякі речі мобілізовані купують самостійно на заміну виданим.

Часто, це бувають:

  • бронежилет та плити до нього,
  • військовий шолом з балістичним захистом,
  • берці, призначені для військовослужбовців тощо.

Звісно, роботодавець із найкращих намірів може допомогти із придбанням такого спорядження, однак, постає питання: а що з оподаткуванням?

Чи існують норми, завдяки яким придбана воєнна амуніція не включається до додаткового блага працівника? Чи виникатиме постачання для цілей ПДВ?

Відповіді на поставлені питання ми розглянемо у даній статті.

 Щодо ПДФО, військового збору, ЄСВ

Відповідно до пп.«в» пп.165.1.54 ст.165 Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.2010р. (далі – ПКУ), до загального оподатковуваного доходу платника не включаються суми благодійної допомоги, наданої благодійниками (роботодавець може виступати благодійником для свого працівника), на користь:

  1. учасників бойових дій – військовослужбовців, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, беруть (брали) безпосередню участь у відсічі збройної агресії та забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності у період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, або на користь членів сімей таких учасників бойових дій (абзац другий пп.«в» пп.165.1.54 чт.165 ПКУ);
  2. працівників підприємств, установ, організацій, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій, у порядку, встановленому законодавством, або на користь членів їхніх сімей (абзац третій пп.«в» пп.165.1.54 чт.165 ПКУ).

У варіанті №1, статус учасників бойових дій підтверджується посвідченням учасника бойових дій (ЗІР ДПС).

Однак, щойно мобілізований працівник, наймовірніше, не матиме статусу учасника бойових дій, а отримати такий статус – діло зовсім не швидке та досить бюрократичне.

Тому, варіант №1 відкидаємо як малореалістичний.

Є два виключення, коли варіантом 1 все ж можна скористатись:

  • працівник воював раніше, та встиг отримати статус учасника бойових дій,
  • мобілізований працівник є членом сім’ї учасника бойових дій.

Варіант №2 є більш реалістичним: мобілізований працівник підприємства дійсно може залучатись до заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ та перебувати в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Щодо порядку звітування платників єдиного податку третьої групи – юридичних осіб за 2023 рік

Розглянемо детальніше, які ж вимоги ставить ПКУ для неоподаткування допомоги такому мобілізованому працівнику підприємства.

Відповідно до пп.«а» пп.170.7.8 ст.170 ПКУ, не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з пп.165.1.54 ст.165 ПКУ у будь-якій сумі (вартості), що надається:

  • платникам податку, визначеним абзацом другим пп.«в» пп.165.1.54 чт.165 ПКУ (як ми пам’ятаємо із попередніх абзаців, це військовослужбовці – учасники бойових дій), – для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження;
  • платникам податку, визначеним абзацом третім пп.«в» пп.165.1.54 чт.165 ПКУ (це працівники підприємства, які стримують збройну агресію РФ та перебувають в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій), – як допомога на лікування та медичне обслуговування (обстеження, діагностику).

Отже, як бачимо не буде оподатковуватись допомога підприємства у вигляді касок, бронежилетів (виготовлених відповідно до військових стандартів) лише для військовослужбовців – учасників бойових дій (щойно мобілізований працівник, наймовірніше, не матиме статусу учасника бойових дій).

Що ж до працівників підприємства, які стримують збройну агресію РФ та перебувають в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій, для них не оподатковуватиметься лише допомога від підприємства на лікування та медичне обслуговування.

Зауважимо, що підпункт 170.7.8 ст.170 ПКУ містить ще один підпункт – «б», згідно з яким не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з пп.165.1.54 ст.165 ПКУ у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, – на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, що виникли у платників податку, визначених пп.165.1.54 ст.165 ПКУ.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Особливості першого подання Звіту про КІК

Згаданий перелік інших потреб затверджено постановою Кабінету Міністрів України №653 від 26.11.2014р., і він не містить жодного пункту, який би був пов’язаний із забезпеченням фізичної особи військовою амуніцією (каски, бронежилети, берці тощо).

Тобто, проаналізувавши усі можливі варіанти, ми приходимо до невтішних висновків: забезпечення щойно мобілізованого працівника спорядженням, яке необхідне йому для захисту України, за поточних законодавчих норм можна розглядати лише в контексті надання нецільової благодійної допомоги, яка не оподатковується у сумі 3760 грн. (у 2023 році), а все, що перевищуватиме зазначений розмір підлягатиме оподаткування ПДФО та військовим збором на загальних підставах.

Щодо ЄСВ

Оскільки надання підприємством працівнику військової амуніції не пов’язано із виконанням трудових обов’язків, вважаємо, що ЄСВ не повинен нараховуватись.

Щодо податку на прибуток

Оскільки спорядження передається безоплатно фізичній особі-платнику ПДФО, податкова різниця пп.140.5.10 ст.140 ПКУ не спрацьовує.

Інших спеціальних податкових різниць ПКУ не містить.

Отже, підприємство має право на витрати в податковому обліку на суму безоплатно переданого спорядження мобілізованому працівнику.

Щодо ПДВ

Безоплатна передача товарів (військового спорядження) фізичній особі є постачанням (п.14.1.191 ст.14 ПКУ)*, а отже, оподатковується ПДВ у загальновстановленому порядку.

*скористатися нормою п.32-1 підрозд.2 розд.ХХ і стверджувати, що безоплатна передача товарів мобілізованому працівнику не є постачанням, не можна, оскільки про отримувачів-фізичних осіб у даній нормі не йдеться.

При цьому, відповідно до п.32 підрозд.2 розд.ХХ ПКУ, тимчасово, на період запровадження воєнного стану, звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання:

  • спеціальних засобів індивідуального захисту (каски, виготовлені відповідно до військових стандартів або технічних умов, чи їх еквіваленти, що класифікуються у товарній підкатегорії 6506 10 80 00 згідно з УКТ ЗЕД та спеціально призначені для них компоненти (тобто підшоломи, амортизатори, утримуючі системи тощо), що класифікуються у товарній підкатегорії 6507 00 00 00 згідно з УКТ ЗЕД;
  • бронежилетів (у тому числі плитоноски), що класифікуються у товарній підкатегорії 6211 43 90 00 згідно з УКТ ЗЕД), виготовлених відповідно до військових стандартів або військових умов для потреб правоохоронних органів, Збройних Сил України та інших військових формувань, добровольчих формувань територіальних громад, утворених відповідно до законів України, інших суб’єктів, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Підвищення МЗП з 1 квітня 2024 року

Отже, як бачимо, передання працівникові (суб’єкту, який бере участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації) касок та бронежилетів, які виготовлені відповідно до військових стандартів та мають визначений код УКТ ЗЕД,  звільняється від ПДВ.

При цьому, на решту військового спорядження (зокрема, берці), таке звільнення не поширюється. Таким чином, безоплатне передання працівникові, наприклад, берців є постачанням, яке оподатковується ПДВ на звичайних умовах (із складенням двох ПН: одну – на фактичну вартість берців, іншу – на дотягування до мінбази).

Що ж до касок та бронежилетів, то за звичайних обставин, використання придбаного з ПДВ товару в звільненій операції вимагало б нарахування «компенсуючих» податкових зобов’язань згідно із п.198.5 ст.198 ПКУ.

В той же час, на період дії воєнного стану ПКУ передбачає таку норму:  не вважаються використаними платником податку в неоподатковуваних ПДВ операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари, придбані в оподатковуваних ПДВ операціях та передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України у період дії воєнного, надзвичайного стану (п.32-1 підрозд.2 розд.ХХ ПКУ).

Отже, ми вважаємо, що передання працівникові касок та бронежилетів з визначеними кодами УКТ ЗЕД звільняється від оподаткування ПДВ під час постачання, та від подальшого нарахування «компенсуючих» податкових зобов’язань.

Джерело: MGI PSP Audit