Наша компанія займається виробництвом і реалізацією продукції з пластмас для пакування товарів. Специфіка цього виду діяльності полягає в тому, що на «вході» мають місце ТМЦ (сировина) з одними кодами, а на «виході» — готова продукція з іншими. У зв’язку з цим наразі нам заблокували значну кількість ПН. Процедура оскарження йде з великим «скрипом». Так, наприклад, тільки за період з 24 по 26 серпня 2017 року ми направили 12 «виправдувальних» пакетів документів (Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовним НН / РК з копіями первинних та інших документів, Таблиці даних платника податків) за фактами припинення реєстрації податкових накладних. Однак станом на поточну дату ніяких рішень за результатами розгляду наших скарг ми так і не отримали.
Що робити в такій ситуації?

На жаль, «блокувальні» критерії не враховують специфіку ведення діяльності компаніями-виробниками. Тому єдине, що може хоч якось «скрасити» зазначене недопрацювання на доадміністратівному та досудовому етапах, — це подання Таблиці

Очевидно, що така необхідність диктується тим, що цей документ може наочно пояснити факт «заломлення» кодів у діяльності підприємства. При цьому майте на увазі, що порядок заповнення і «обробки» Таблиці досі не врегульований жодною нормою чинного законодавства (у тому числі строки і підстави для повернення). На практиці це дає фіскалам дуже велике поле для різного роду «маневрів».

Що ж стосується безпосередньо поставленого запитання, то за відсутності рішень комісії ДФСУ щодо реєстрації ПН/РК в ЄРПН або відмови в такій реєстрації після закінчення 5 р. дн. наразі законом не передбачено правило «мовчазної згоди» (така ініціатива існує лише у проектах Мінфіну).

У зв’язку з цим платникам податку доводиться шукати інші шляхи для захисту своїх порушених прав. І такі шляхи існують! Почнемо з того, що багато юристів пропонують звертатися до суду з адміністративним позовом на бездіяльність органу фіскальної служби. Однак у такому випадку Ви повинні пам’ятати, що судове оскарження є процедурою, яка вимагає значних часових і фінансових витрат, а отже, не завжди є доцільною.

Тому, на наш суб’єктивний погляд, для вирішення цієї проблеми в першу чергу варто звернутися за допомогою до Ради бізнес-омбудсмена, яка є постійно діючим консультативно-дорадчим органом Кабміну. Тим більше що позитивні рішення таких проблем вже є. Крім того, необхідно зазначити, що Рада бізнес-омбудсмена реагує досить оперативно і часто ефективно на запити бізнесу.

У свою чергу, основними завданнями Ради є прийняття та розгляд скарг від суб’єктів підприємництва на дії або бездіяльність, зокрема рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, а також їх посадових осіб.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Рада бізнес-омбудсмена не розглядатиме скаргу, яка є предметом судового провадження або щодо якої винесене судове рішення. Тож одночасно подати позов до суду і звернутись зі скаргою до Ради бізнес-омбудсмена не вийде.

Крім того, омбудсмен також не розглядає скарги, коли сторона, яка зазнала впливу недобросовісної поведінки, не вичерпала принаймні одну інстанцію адміністративного оскарження, доступну такій стороні згідно із чинним законодавством та внутрішніми правилами сторони, щодо якої подана скарга. З огляду на це важливо пам’ятати, що направлення пакету «виправдувальних» документів після факту зупинення реєстрації ПН є елементом процедури адміністративного оскарження.

При цьому, звернутись зі скаргою до бізнес-омбудсмена можна не пізніше одного року з моменту настання події «недобросовісної поведінки» з боку фіскалів (п.п. 6.2.1 Регламенту).

Отже, у разі порушення фіскалами п’ятиденного строку прийняття рішення щодо реєстрації (або відмови у реєстрації) ПН/РК відлік річного строку для подання скарги Раді бізнес-омбудсмену доцільно розпочинати з шостого дня від дня надання податківцям «виправдувального» комплекту документів до заблокованих ПН/РК. Проте зволікати не радимо, адже втрачати час у такому випадку — це велика розкіш.

Як на один з аргументів варто вказати на те, що у ДФС відсутні повноваження щодо прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН після закінчення 5 р. дн.

І хоча рішення Ради бізнес-омбудсмена мають лише рекомендаційний характер, проте авторитет Ради може вплинути на виконання її рекомендацій повною мірою.

Автор: Андрій Тамошюнас, партнер Консалтингової компанії «ADA Group»
Джерело: https://ibuhgalter.net/material/179/3763