Руслан Редька, розповів, як бізнесу убезпечити себе від ризиків в умовах карантину та законодавчих новацій.

30 березня Верховна Рада прийняла в цілому законопроект №3275 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)», яким доповнила перелік заборон та пільг для бізнеса.

Що робити підприємцям, які з 17 березня опинилися «в ізоляції» та в один момент втратили джерело доходу, але як і раніше несуть зобов’язання перед працівниками, орендодавцями, постачальниками?

Нижче декілька юридичних порад для бізнесу, як законно працювати в нових законодавчих умовах.

Законодавці вирішили реалізувати в законопроекті №3275 найочікуванішу норму законопроекту №1210 про збільшення лімітів обсягу річного доходу для ФОП на єдиному податку:

I група: було 300 тис. грн., стало 1 млн. грн.

II група: було 1 млн. 500 тис грн., стало 5 млн. грн.

III група: було 5 млн. грн., стало 7 млн. грн.

Зміни набувають чинності з моменту опублікування Законопроекту №3275.

Нове в трудовому законодавстві

Ввели визначення дистанційної (надомної) роботи та гнучкого режиму трудового часу. У випадку введення на підприємстві новацій під час карантину, такий режим дозволено вводити наказом (розпорядженням) працедавця без обов’язкового переукладення трудових договорів.

Гнучкий режим трудового часу може передбачати фіксований час перебування на роботі, змінний час, коли працівник сам вирішує періоди роботи і час для відпочинку та харчування. Встановлено винятки, на яких підприємствах гнучкий час, як правило, не застосовується, зокрема, торгівля, побутове обслуговування населення, вантажно-розвантажувальні роботи, робота транспорту, інше.

При дистанційній формі – робота виконується працівником за місцем його проживання чи в іншому місці за його вибором, але поза приміщенням роботодавця. При цьому загальна тривалість робочого часу повинна не перевищувати 40 годинного робочого тижня.

Інші нововведення:

  • До часу простою, що має оплачуватися не нижче 2/3 тарифної ставки, включили простій з причин карантину.
  • З визначення трудового договору прибрали обов’язковість підпорядкування працівників внутрішньому трудовому розпорядку.
  • Щоб зберегти колектив, в умовах патової фінансової ситуації, можна:
  • Надати працівникам, виключно за їх згоди, відпустку за власний рахунок на період карантину.
  • Оголосити простій. При цьому працівникам виплачується зарплата у розмірі 2/3 від окладу без виконання ними своїх посадових функцій.
  • Встановити працівникам неповний робочий час, гнучкий робочий час чи дистанційну форму роботи.
  • Зупинити або скоротити виробництво.
  • Нове при виплаті допомоги по частковому безробіттю

Законопроект №3275 вніс зміни до Закону “Про зайнятість населення”. Нові зміни встановлюють порядок звернення роботодавців, які є малими та середніми підприємцями, за компенсації виплати допомоги по частковому безробіттю. Разом із заявою до служб зайнятості подаються: копія наказу із зазначенням дати зупинення (скорочення) виробництва та переліком заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України; перелік працівників (тільки тих, що працюють за трудовими договорами); довідка про відсутнсіть заборгованості з виплати зарплат та ЄСВ.

Допомога по частковому безробіттю встановлюється за кожну годину, на яку працівникові було скорочено передбачену законодавством тривалість робочого часу, із розрахунку двох третин тарифної ставки (окладу), встановленої працівникові відповідного розряду. Розмір допомоги визначається виходячи з фінансових можливостей Фонду і не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  ТОП-7 податкових змін за законом №786-ІХ

Роботодавець може звернутися за отриманням коштів для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю протягом 30 календарних днів з дня зупинення (скорочення) виробництва. Рішення про надання допомоги по частковому безробіттю приймається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції на регіональному рівні протягом трьох робочих днів з дня подання роботодавцем відповідних документів.

Допомога не надається підприємствам, які є державними та у яких є заборгованість по виплаті зарплат.

Захист персоналу та приміщення

Нагадаємо про законодавчо встановлені обмеження: кількість відвідувачів має обмежуватись однією особою на 10 кв.м., а в черзі потрібно дотримуватись дистанції 1,5 м.

Законодавство зобов’язує забезпечити працівників засобами індивідуального захисту (ЗІЗ): маски (в обов’язковому порядку), рукавички та індивідуальні антисептичні засоби (рекомендуємо для тих працівників, які постійно контактують із людьми, наприклад, кур’єрам, продавцям). Зверніть увагу на строк дії масок, які зазначає виробник. Як правило, строк безперервного використання маски 2-3 години. Якщо ваші працівники забезпечені меншою кількістю масок, ніж потребує робочий день, то можна отримати штраф до 170 000 грн. (ст. 44 – 3 КУПаП).

Рекомендуємо ввести особливий режим допуску до роботи: кожного ранку виконуйте термометрію персоналу, а працівника із ознаками захворювання негайно ізолюйте (направляйте на самоізоляцію) із повідомленням органів охорони здоров’я про можливий випадок зараження.

Окремі рекомендації, застосування яких не передбачено законодавством, але вони можуть захистити персонал від можливого зараження:

  • встановіть окремий контейнер для збору засобів індивідуального захисту для їх подальшої утилізації;
  • при вході у приміщення покладіть килимок, оброблений дезінфікуючим розчином.

Доцільним буде розміщення на видному місці інформаційних брошур із правилами поведінки та комунікації під час карантину, отримати які можна на офіційному сайті МОЗ України.

Нове в податковому законодавстві

Законопроект №3275 вніс додаткові корективи до мораторію на перевірки.

З 1 березня до 31 травня не застосовуються штрафні санкції за порушення податкового законодавства, крім окремих видів порушень (доповнили порушеннями, в основному пов’язаними зі обліком, виробництвом, зберіганням, транспортуванням та реалізацією спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів).

Мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок податківцями з 18 березня по 31 травня 2020 року доповнили новими випадками, коли перевірки дозволені.

Дозволені фактичні перевірки в частині порушення вимог законодавства в частині:

  • обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
  • цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
  • обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
  • здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального з підстав визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2. статті 80 Податкового кодексу).

До 31 червня (було 31 травня) заборонили проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю):

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Міграція єдинників груп 1–3 між групами та ставками

за діяльністю суб’єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику.

Можна прогнозувати, що «ризикових підприємств», на думку податкової, стане більше. Можуть збільшитися випадки блокування податкових накладних з причини ризиковості

  • у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
  • у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Камеральна перевірка податкової декларації (крім податкової декларації з податку на додану вартість) за звітні (податкові) періоди березень – травень 2020 року, або уточнюючих розрахунків (крім уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість), що були подані платниками податків протягом березня-травня 2020 року, може бути проведена лише протягом 60 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання.

До 31 травня зупинили перебіг строків на адміністративне оскарження податкових рішень, крім певних видів порушень. Штрафи за несплату ЄСВ та неподання звітності не стягуються тепер до 31 травня 2020 року (було 30 квітня). До 31 травня тимчасово не розглядаються скарги платників по ЄСВ та продовжується строк подання таких скарг.

Змінили період, за який не сплачується плата за землю. Був з 1 березня по 30 квітня 2020 року, став з 1 березня по 31 березня 2020 року.

Змінили період, за який не сплачується податок на нежитлову нерухомість. Був з 1 березня по 30 квітня 2020 року, став з 1 березня по 31 березня 2020 року.

Зміни, що стосуються договорів

Законодавець ввів пряму норму до Цивільного Кодексу, якою протягом дії карантину орендарів звільнили від плати за користування майном. Відповідно, ця норма розповсюджується і на оренду нежитлових приміщень.

На строк дії карантину подовжили строки застосування штрафних господарських санкцій, строки пред’явлення претензій по неякісним товарам, строки позовної давності по капітальному будіництву та проектно-досліджувальним роботам.

На строк дії карантину подовжили загальний та спеціальні строки позовної давності, строк припинення поруки, строки на пропозицію майна, що є у спільній частковій власності.

Вето накладене не на всі підприємства, що приймають відвідувачів. Можуть продовжувати свою діяльність заклади:

  • торгівлі продуктами харчування
  • пальним
  • засобами гігієни
  • лікарськими засобами та виробами медичного призначення
  • ветеринарними препаратами, кормами
  • пестицидами та агрохімікатами
  • насінням і садивним матеріалом, засобами зв’язку
  • автомайстерні та майстерні по ремонту комп’ютерної та побутової техніки.

Можливо, настав час розширити асортимент товарів і потрапити до категорії закладів, що вправі продовжувати господарську діяльність? Однак, викладаючи нові товари на полиці, переконайтеся, що у вас є потрібні КВЕДи.

Відсутність потрібних КВЕД для ФОП 1 та 2 групи можуть призвести до того, що податкова переведе таких платників на загальну систему оподаткування. ФОП 3-ї групи та юридичним особам – платникам єдиного податку також доцільно звернути увагу на КВЕД, оскільки можуть бути проблеми з виконанням зовнішньоекономічних контрактів або визнанням операцій реальними.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  З 1 вересня підвищується мінімальна зарплата: скільки ФОП повинен платити податків за працівників

«Адресна доставка» – не все просто

Заклади громадського харчування та решта магазинів можуть продовжити роботу в режимі «адресної доставки»

Це означає, що самі заклади повинні бути зачинені для відвідувачів, а продажі здійснюються онлайн через сайт, сторінки в соціальних мережах чи по телефону. Клієнти можуть оплатити замовлення банківською карткою або готівкою кур’єру при отриманні замовлення. При цьому, працівники закладів обов’язково повинні бути забезпечені засобами індивідуального захисту.

Деякі ресторани дозволяють відвідувачам зачекати замовлення «на виніс», а магазини, розмістивши на дверях оголошення «про роботу в режимі адресної доставки», продовжують запускати відвідувачів. В цьому випадку підприємці ризикують отримати штраф від 34 000 грн. до 170 000 грн. за порушення правил щодо карантину людей (ст. 44-3 КУпАП) у разі візиту правоохоронців. За час карантину працівниками правоохоронних органів складено вже більше 3000 протоколів про адміністративні правопорушення.

Для того, щоб легально здійснювати доставку, потрібно додати відповідні КВЕДи:

  • 56.29 «Постачання інших готових страв.» Цей клас також включає послуги промислового кейтерингу
  • 56.21 «Постачання готових страв для подій»
  • 47.99 «Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами»
  • 47.91 «Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет»

Якщо ви ФЛП 1 або 2 групи, то ви маєте право працювати тільки в рамках ваших КВЕД. Якщо ви здійснюєте інші види діяльності, ви зобов’язані перейти на загальну систему оподаткування.

Важливі строки подачі інформації в податкову про зміну КВЕД. Для ФОП 1, 2 групи – не пізніше 20-го числа місяця, наступного за місяцем, в якому відбулись зміни. Це означає, що якщо ви внесли зміни в КВЕД в березні, то подати інформацію в податкову потрібно до 20 квітня 2020 року, якщо в квітні – то до 20 травня 2020.

Як підприємцям мінімізувати ризики накладення штрафних санкцій?

Щоб не отримати штраф до 170 000 грн. за порушення правил карантину, потрібно перевірити структуру свого підприємства, наявність необхідної розпорядчої документації (Журналів видачі засобів індивідуального захисту тощо), договорів та надати відповідні інструкції персоналу на випадок візиту правоохоронних органів.

Пам’ятайте, що ті форми роботи, які не викликали інтерес у правоохоронців до карантину, зараз можуть викликати питання. Наприклад, торгівля в магазинах, де товар належить ФОПам, а реалізація здійснюється через сайт, який належить третій особі, повинна бути оформлена відповідними договорами з власниками товару та власником сайту.

Якщо магазин працює в режимі адресної доставки, то працівники повинні знати, яким чином доставляють товар, з якими кур’єрськими службами оформлені договори тощо.

Автор: Руслан Редька
Джерело: https://biz.ligazakon.net/ua/analitycs/194180_yak-zakonno-pratsyuvati-v-umovakh-karantinu-aktualn-zmni-zakonodavstva