24 листопада Кабінет Міністрів України видав розпорядження № 1493-р «Про початок діяльності Бюро економічної безпеки», яким дав старт офіційному початку діяльності БЕБ задля виконання функцій щодо протидії правопорушенням, які посягають на функціонування економіки держави.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» Бюро економічної безпеки – це центральний орган виконавчої влади, на який покладаються завдання щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави.

БЕБ підпорядковується та контролюється Кабінетом міністрів України.

Особливість БЕБ полягає в тому, що це аналітичний орган з правоохоронною функцією. Крім здійснення традиційного досудового розслідування у кримінальному провадженні без силового тиску на бізнес, аналітики БЕБ будуть здійснювати кримінальний аналіз та надавати рекомендації детективу під час ведення слідства. Аналітика дасть змогу працювати на випередження та запобігання кримінальним проявам в економіці, а не реагувати на них постфактум.

За даними КМУ станом на 25 листопада центральний апарат БЕБ сформовано більш ніж на 30% від його граничної кадрової чисельності, що дозволяє запустити аналітичну та правоохоронну функцію Бюро. Водночас зі стартом роботи Бюро продовжиться кадрове доукомплектування центрального апарату БЕБ і розбудова його територіальних управлінь.

Лише нещодавно Кабінет Міністрів України передав в управління БЕБ спеціальну обладнано будівлю за адресою: вул. Шолуденка, 31, м. Київ (колишнє приміщення ДФС). У вказаній будівлі буде розміщено центральний апарат БЕБ.

Тобто одночасно з запуском БЕБ відбувається реформування Служби безпеки України. СБУ більше не буде займатись економічними злочинами.

ХТО КЕРУВАТИМЕ БЕБ

БЕБ керуватиме Директор, якого призначає Кабмін за поданням прем’єр-міністра за результатами відкритого конкурсу. Термін перебування на посаді – 5 років. Не більше двох термінів поспіль. Кандидатуру директора відбирає конкурсна комісія.

Станом на сьогодні Директором БЕБ призначено Вадима Мельника, який раніше очолював Державну фіскальну службу.

Директор Бюро економічної безпеки України щороку, не пізніше 1 березня, звітуватиме перед Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України про діяльність Бюро економічної безпеки України за попередній календарний рік.

З метою забезпечення прозорості та суспільного контролю за діяльністю БЕБ при БЕБ, відповідно до ст. 34 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України», утворено Раду громадського контролю у складі 15 осіб, яку очолив Яків Воронін. Рада буде розглядати звіт директора БЕБ та надаватиме свій висновок.

Загалом Рада буде виконувати роль комунікатора з бізнесом та суспільством для оперативного розв’язання проблем, пов’язаних довкола функціонування БЕБ.

КОЛИ БЕБ ЗАПРАЦЮЄ ПОВНОЦІННО?

Запуск БЕБ мав відбутися ще наприкінці вересня 2021 року, однак виникла певна затримка у запуску, яка пов’язана не лише з кадровими питання, такими як призначення голови відомства, конкурсний відбір детективів тощо, а й із затримкою передачі справ щодо питань економічної безпеки, які до цього вели СБУ та податкова міліція.

Приблизно з середини грудня мають розпочатися конкурси на регіональних керівників, щоб запустити одночасно БЕБ по всій Україні. Також планується, що у складі центрального апарату та територіальних управлінь БЕБ буде працювати до 4000 осіб. Разом з тим відбуватиметься передача справ підслідності БЕБ від ДФС, Нацполіції та ДБР.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Підприємці за кордоном зможуть уникнути подвійного оподаткування

Планується, що з кінця лютого – початку березня 2022 року БЕБ запрацює повноцінно. Такий термін анонсував новообраний Директор БЕБ на одній із пресконференцій.

ПОВНОВАЖЕННЯ БЕБ

БЕБ буде займатися розслідуванням усіх злочинів у сфері публічних фінансів – тобто економічних, фінансових і податкових.

Раніше такі правоохоронні функції були і в податкової міліції, і в економічних підрозділах СБУ та Міністерства внутрішніх справ. Але тепер вони не будуть дублюватися. Таким чином, утворивши БЕБ, Україна виконає одну з вимог Меморандуму з МВФ та Європейським Союзом.

Новий орган буде займатися аналітикою та виявлятиме системні злочини, працюючи з базами даних, без проведення оперативно-розшукових заходів та обшуків.

Розслідування економічних правопорушень стане виключним повноваження БЕБ. Зокрема, це:

  • розслідування фінансових та податкових правопорушень;

  • махінації зі сплатою податків, фальсифікація податкової звітності тощо;

  • підробка грошей та фінансових документів;

  • виготовлення та розповсюдження нелегальних підакцизних товарів (алкоголь, тютюнові вироби, паливо);

  • перешкоджання законній господарській діяльності тощо.

Повноваження з опрацювання таких справ втрачають Національна поліція України, Служба безпеки України та податкова міліція, яка ліквідується.

ПІДСЛІДНІСТЬ БЕБ

Передача кримінальних проваджень, які підслідні БЕБ, від Нацполіції та СБУ буде здійснюватися відповідно до Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» протягом 2 місяців з моменту старту роботи БЕБ – шляхом прийняття рішень прокурорами у відповідних кримінальних провадженнях.

22.11.2021 Президент підписав Закон України «Про внесення змін до адміністративного та кримінального законодавства щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України» (проект № 3959-1, ще не набрав чинності), яким в чинне законодавство України вноситься низка змін щодо підслідності справ БЕБ.

Одразу необхідно зазначити, що ті кримінальні провадження, по яких НАБУ вже здійснює досудове розслідування на момент набрання чинності цим законом, залишаться в НАБУ.

Уводиться відповідальність за шахрайство з податком на додану вартість як окремий вид кримінального правопорушення, розслідування якого віднесено до компетенції БЕБ.

До підслідності БЕБ віднесено розслідування наступних кримінальних правопорушень, склад злочину та відповідальність за які визначено у Кримінальному кодексі України:

стаття 199 – підробка грошей, цінних паперів, марок акцизного податку;

стаття 200 – незаконні дії з документами на переказ, платіжними картками, електронними грошима;

стаття 203-2 – незаконні азартні ігри;

стаття 204 – незаконне виготовлення і збут підакцизних товарів;

стаття 205-1 – підробка документів для реєстрації компанії чи ФОП;

стаття 206 – протидія законній господарській діяльності;

стаття 212 – ухилення від сплати податків;

стаття 212-1 – ухилення від сплати ЄСВ;

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Оновлення порядку блокування податкових накладних: погіршення чи полегшення — до чого готуватися?

стаття 218-1 – доведення банку до банкрутства;

стаття 219 – доведення до банкрутства;

стаття 220-1 – порушення порядку ведення бази даних про вкладників або формування звітності;

стаття 220-2 – фальсифікація фінансових документів та звітності;

стаття 222 – шахрайство з фінансовими ресурсами;

стаття 222-1 – маніпулювання на організованих ринках;

стаття 223-1 – підроблення документів, які подаються для реєстрації випуску цінних паперів;

стаття 224 – виготовлення чи збут підроблених цінних паперів;

стаття 229 – незаконне використання ТМ, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару;

стаття 231 – комерційне шпигунство;

стаття 232 – розголошення комерційної, банківської таємниці або професійної таємниці на ринках капіталу та організованих товарних ринках;

стаття 232-1 – незаконне використання інсайдерської інформації;

стаття 233 – незаконна приватизація;

стаття 232-2 – приховування інформації про діяльність емітента;

стаття 233 – незаконна приватизація державного, комунального майна.

БЕБ також буде розслідувати злочини, відповідальність за які передбачено наступними статтями Кримінального кодексу України (у разі якщо досудове розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесено до підслідності Державного бюро розслідувань чи Національного антикорупційного бюро України):

статтею 191 (якщо предметом кримінального правопорушення є бюджетне відшкодування);

статтею 206-2 – протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації;

статтею 210 – нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням;

статтею 211 – видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону;

статтями 191 (крім випадку, передбаченого пунктом 2 частини третьої цієї статті) та 364 Кримінального кодексу України, за умови, якщо розмір предмета таких кримінальних правопорушень або завданої ними шкоди становить від п’ятисот до двох тисяч розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на час вчинення кримінального правопорушення, та їх вчинено службовою особою державного органу, органу місцевого самоврядування, суб’єкта господарювання, у статутному капіталі якого частка державної або комунальної власності перевищує 50 відсотків, та досудове розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесено до підслідності Державного бюро розслідувань чи Національного антикорупційного бюро України.

Як бачимо, у Кримінальному кодексі України встановлюється відповідальність за шахрайство з податком на додану вартість, як за окремий вид кримінального правопорушення, розслідування якого віднесено до компетенції БЕБ. Визначення окремого складу злочину щодо шахрайства з ПДВ було здійснено задля ефективного розслідування фактів розкрадання або заволодіння бюджетними коштами у вигляді ПДВ.

ЧИ МОЖЕ БЕБ ПРИЙТИ З ПЕРЕВІРКОЮ ТА ДО КОГО?

Ключовими методи БЕБ із протидії правопорушенням у пріоритетних галузях економіки держави визначають наступні:

– протидія махінаціям з ПДВ, а саме так званим «скруткам» та незаконному відшкодуванню, відбуватиметься шляхом узагальнення типових прикладів злочинних схем, проведення контрольно-перевірочних заходів з органами державної влади, аналізу відповідності підприємств критеріям ризиковості та відпрацювання ризикових підприємств, удосконалення правозастосовчоі? практики у сфері оподаткування, тощо;

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Підприємці за кордоном зможуть уникнути подвійного оподаткування

– протидія розповсюдженню нелегальної підакцизної продукції відбуватиметься шляхом узагальнення типових прикладів злочинних схем, посилення координації із бізнесом та з податковими, митними, правоохоронними органами, розробки пропозицій із гармонізації акцизної політики держави та удосконалення регуляторної бази.

Ліквідація податкової міліції, позбавлення Служби безпеки України та Державного бюро розслідування права розслідувати економічні злочини – це не лише «стоп» частини багаточисельних перевірок, це одна з найбільш очікуваних реформ для українського бізнесу.

На перший погляд, всі ці нововведення є досить позитивними з точки зору концентрації повноважень щодо протидії злочинам у сфері публічних фінансів в одному органі, однак, як завжди, є й інша сторона медалі: детективи БЕБ також матимуть можливість активно використовувати аналітичний продукт та інформаційний документ за результатами кримінального аналізу щоб ініціювати розслідування у кримінальному провадженні та, у такий спосіб, здійснювати тиск на бізнес.

Не виключено, що БЕБ у першу чергу зацікавиться митницею та сплатою податків при імпорті, а також акцизом, пізніше – податками, наприклад податком на додану вартість. БЕБ планує плідну співпрацю з Державною податковою службою України.

Податкова матиме можливість блокувати податкові накладні ризикових компаній на підставі інформації від БЕБ, отриманої наприклад внаслідок кримінального аналізу аналітика БЕБ.

Слід переживати тим компаніям, у яких немає майна, офісу, складів і такого іншого, ними займуться у першу чергу.

ВИСНОВКИ

Загалом БЕБ має взяти на себе функції податкової міліції, Служби безпеки України, Національної поліції України в частині розслідування та протидії економічним правопорушенням. Створюється БЕБ, у першу чергу, для налагодження відносин держави і її владних інституцій з бізнес-спільнотою, а відтак, очікується зменшення тиску на бізнес з боку силових структур. Зокрема, має бути ліквідована податкова міліція, що є вимогою МВФ.

Законодавець передбачає, що Бюро стане аналітичним органом, що займатиметься проведенням комплексних досліджень та аналітикою економічних, фінансових та податкових правопорушень (ухилення від сплати податків, корупція тощо).

Планується, що БЕБ виконуватиме в певній мірі превентивну функцію. Таким чином, новий орган має якісно оновити систему розслідувань та протидії економічним, фінансовим та податковим правопорушенням.

Закон України «Про Бюро економічної безпеки України» спрямований на реформування взаємовідносин між владою та бізнесом, а також на виконання Україною своїх зобов’язань перед МВФ. Очікується, що створення БЕБ сприятиме покращенню бізнес-клімату в Україні. Проте остаточну оцінку такій реформі можна буде надати тільки після її втілення в життя.

Автор: Ірина Відловська

Джерело:  https://biz.ligazakon.net/analitycs/208289_yak-pratsyuvatime-byuro-ekonomchno-bezpeki