Skip to main content Skip to search

Прес-центр

ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА

ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА – ПОВНОВАЖЕННЯ ТА ПЕРЕВІРКИ

Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) – центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Історична довідка: 

У 1993 році було прийнято Закон України “Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні”. Указом Президента України від 27.08.2000 №1031 “Про заходи щодо підвищення ефективності контрольно-ревізійної роботи” Головному контрольно-ревізійному управлінню (ГОЛОВКРУ) України було надано статус центрального органу виконавчої влади. В подальшому, відповідно до Указу Президента України від 09.12.2010 №1085/2010 “Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади” Головне контрольно-ревізійне управління України було реорганізовано в Державну фінансову інспекцію України (Держфінінспекцію). І нарешті, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 №868 “Про утворення Державної аудиторської служби України” Держфінінспекцію реорганізовано в Державну аудиторську службу України (Держаудитслужбу).

Держаудитслужба здійснює свою діяльність на підставі Постанови КМУ від 03.02.2016 №43, якою затверджено Положення про Державну аудиторську службу України. У своїй діяльності Держаудитслужба керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

До складу органів Державної аудиторської служби України належать Держаудитслужба  та її міжрегіональні територіальні органи: Північний, Північно-східний, Південний, Західний та Східний офіси Держаудитслужби.

Основними завданнями Держаудитслужби є:

  • забезпечення формування і реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю;
  • здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів;
  • надання у передбачених законом випадках адміністративних послуг.

Відповідно до покладених завдань, Держаудитслужба, зоркема, здійснює контроль у міністерствах, інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов’язкового державного соціального страхування, бюджетних установах, суб’єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі – підконтрольні установи); суб’єктах господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні;

Отже, Держаудитслужба має повноваження щодо здійснення державного фінансового контролю використання бюджетніх коштів підприємств, установ, організацій не залежно від організаційно-правової форми та форми власності, а також в державних органах виконавчої влади.

Здійснення державного фінансового контролю Держаудитслужба провадить через проведення наступних заходів: державного фінансового аудиту, перевірки закупівель, інспектування (ревізії), та моніторингу закупівель.

Щомісяця, Держаудитслужба подає Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України і Мінфіну звіти про узагальнені результати контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Співробітники Держаудитслужби мають право, зокрема, але не виключно:

  • безперешкодного доступу в ході державного фінансового контролю на склади, у сховища, виробничі та інші приміщення, що належать підприємствам, установам та організаціям, що контролюються;
  • вимагати від керівників підконтрольних установ проведення інвентаризації основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, коштів і розрахунків;
  • отримувати від службових і матеріально відповідальних осіб об’єктів, що контролюються, письмові пояснення з питань, які виникають під час здійснення державного фінансового контролю;
  • вилучати під час проведення ревізій у підприємств, установ і організацій копії фінансово-господарських та бухгалтерських документів, які свідчать про порушення, а на підставі рішення суду – вилучати до закінчення ревізії оригінали первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів із складенням опису….;
  • призупиняти в межах повноважень, передбачених законом, бюджетні асигнування, зупиняти операції з бюджетними коштами в установленому законодавством порядку, а також застосовувати та ініціювати застосування відповідно до закону інших заходів впливу в разі виявлення порушень законодавства;

Держаудитслужба є юридичною особою публічного права, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

Заходи фінансового контролю, про яки згадувалось вище, Держаудитслужба здійснює з урахуванням вимог положень Закону України “Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні” від 26.01.1993 №2939-XII.

Відповідно до ч.3 ст.11 зазначеного Закону, право на проведення планової виїзної ревізії підконтрольних установ надається лише у тому разі, коли їм не пізніше ніж за десять днів до дня проведення зазначеної ревізії надіслано письмове повідомлення із зазначенням дати початку та закінчення її проведення. Зазначена норма є досить суперечливою, оскільки, з одного боку дає право суб’єкту перевірки “підготуватись” до контрольного заходу, а з іншого, унеможливлює раптовість такого заходу.

Тривалість планової виїзної ревізії не повинна перевищувати 30 робочих днів.  Тривалість позапланової виїзної ревізії не повинна перевищувати 15 робочих днів. Плани проведення перевірок оприлюднюється на сайті Держаудитслужби.

Подовження термінів проведення планової або позапланової виїзної ревізії можливе лише за рішенням суду на термін, що не перевищує 15 робочих днів для планової виїзної ревізії та 5 робочих днів для позапланової виїзної ревізії. Зазначена норма Закону певним чином ускладнює подовження термінів ревізії, оскільки потребує належного, в т.ч. документального, обгрунтування для прийняття правосудного рішення судом.

Посадові особи органу державного фінансового контролю вправі приступити до проведення ревізії за наявності підстав для їх проведення, визначених цим та іншими законами України, та за умови надання посадовим особам підконтрольних установ, інших суб’єктів господарської діяльності під розписку:

1) направлення на ревізію, в якому зазначаються дата його видачі, назва органу державного фінансового контролю, мета, вид, підстави, дата її початку та дата закінчення ревізії, посади, звання та прізвища посадових осіб органу державного фінансового контролю, які проводитимуть ревізію. Направлення на ревізію є дійсним за умови наявності підпису керівника органу державного фінансового контролю, скріпленого печаткою органу державного фінансового контролю (ред. відсутність вищенаведених “реквізитів” у направленні на ревізію може бути формальною підставою для недопуску до проведення заходу фінансового контролю (ревізії));

2) копії рішення суду про дозвіл на проведення позапланової виїзної ревізії, в якому зазначаються підстави проведення такої ревізії, дата її початку та дата закінчення, а у разі проведення ревізії щодо суб’єктів господарської діяльності, не віднесених цим Законом до підконтрольних установ, – також номер кримінального провадження, орган, що здійснює досудове розслідування, дата та підстави повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.

Ненадання вищенаведених документів посадовим особам підконтрольних установ та інших суб’єктів господарської діяльності або їх надання з порушенням вимог, встановлених частиною чотирнадцятою цієї ст.11 Закону, є підставою для недопущення посадових осіб органу державного фінансового контролю до проведення ревізії.

І на останок, проведення ревізій органами державного фінансового контролю не повинно порушувати нормального режиму роботи підконтрольних установ та інших суб’єктів господарської діяльності. Зазначена норма є досить суттєвою для бізнесу, оскільки, порушення нормального виробничого процесу, зазвичай, можуть призводити до зменшення обсягів виробництва і як наслідок, до збитків.

Читати далі
Пенсионный фонд начнет проверять бизнес

Держфінінспекція: вивчаємо, аналізуємо, попереджаємо

Сподіваємося, що тема, яка розглядатиметься в цій статті, стане в нагоді нашим читачам. Йтиметься про здійснення державного фінансового контролю Державною фінансовою інспекцією України. А як то кажуть: «Обізнаний — озброєний!»

Отже, давайте разом розберемося, що це за служба — Держфінінспекція, які в неї права, що і як фахівці Держфінінспекції можуть перевірити, як уникнути негативних наслідків ревізії та багато чого іншого

Читати далі

Верховний Суд роз’яснив, що податківці перевіряють реальність операцій з придбання рекламних послуг, але без оцінювання їх доцільності

Податківці під час перевірки витрат на рекламу не мають права оцінювати її доцільність

Суть справи: підприємство оскаржило податкові повідомлення-рішення, якими позивачу збільшено грошове зобов’язання з податку на прибуток за основним платежем на 3,5 млн. грн, з ПДВ – на 345 тис. грн, а також застосовані штрафні санкції.

Читати далі
Лайфхак для бізнесу: як діяти, якщо завітали "ревізори"

Перевірка майбутнього контрагента або як не вскочити в чужу халепу

Взаємодія з новим контрагентом може бути надзвичайно успішною для всіх сторін. Однак, якщо заздалегідь не перевірити надійність майбутнього контрагента, створюється величезний потенціал для численних конфліктів як з ними, так і з державними органами.

Світові відомо безліч прикладів відмінної спільної взаємодії: Red Bull і GoPro, MasterCard і Apple Pay, Nike і Apple. Але що, якщо перед нами стоїть завдання укласти контракт з менш відомими компаніями? Чи розумно сподіватися тільки на інтуїцію та фарт?

Читати далі

Для бізнесу скасували картку зі зразками підписів

НБУ врегулював окремі питання безготівкових розрахунків у національній валюті, що спростить життя бізнесу в Україні.

Бізнесу полегшили розпорядження рахунком завдяки тому, що скасували вимоги по оформленню картки зі зразками підписів. Це суттєво зменшить витрати часу та коштів суб’єктів господарювання на оформлення документів.

Читати далі
Фонд соцстраху

Сплата мінімального ЄСВ гарантує повний місяць страхового стажу

Навіть якщо місяць відпрацьовано не повністю, страховий стаж буде при сплаті мінімального страхового внеску.

Якщо особа відпрацювала 20 днів, але ЄСВ сплатили у розмірі не меншому, ніж мінімальний страховий внесок, то страховий стаж особі зарахують як повний календарний місяць. Про це застрахованим особам повідомив Фонд соцстраху.

Читати далі
Opendatabot

Як отримати довідку про доходи онлайн?

Підприємець може попросити у електронному вигляді надати йому довідку про суми виплачених доходів.

Податківці наголосили, що електронний кабінет дає можливість реалізувати платникам податків права та обов’язки, визначені ПКУ. Зокрема, подати звернення на отримання довідки про доходи, отримані від здійснення підприємницької діяльності.
Читати далі

Підробіток для студентів – оформіть правовідносини правильно

Чинне трудове законодавство передбачає право студентів на трудову діяльність у позанавчальний час.

Податківці роз’яснили суб’єктам господарювання, що трудову діяльність студентів можна оформити як за трудовим договором, так і за цивільно-правовим договором (далі – ЦПД).
Читати далі
Кибератака

Фішинг з юридичним присмаком: як не втрапити на гачок?

Фішинг – вид інтернет-шахрайства, який використовує соціальну інженерію та масові розсилки спеціально сформованих електронних листів для отримання (вивудження) користувацьких даних або завантаження на пристрої більш небезпечних шкідливих програм.

12 травня антивірусними компаніями Fortinet та Sophos була зафіксована масштабна фішингова атака, з використанням близько 100 000 бізнесових email адрес. Особливістю цієї атаки було те, що листи були сформовані так, нібито їх відправниками були юридичні фірми. Вони містили повідомлення про позов щодо отримувача і пропонували негайно ознайомитися із вкладеним у електронний лист документом MS Word, що був захищений паролем 123456. Як водиться, цей документ MS Word містив спеціальний троян (App Dropper – Крапельниця), який при відкритті документа завантажував (підкидав) на комп’ютер/смартфон жертви інше шкідливе ПЗ (на кшталт, ransomware – шифрувальник-здирник).

Читати далі
Лайфхак для бізнесу: як діяти, якщо завітали "ревізори"

Хто з працівників повинен перевіряти контрагентів

Важливість бізнес-безпеки усвідомлюють вже буквально всі підприємці. Але на практиці все — це те ж саме, що ніхто. Тому для надійного захисту компанії від ризиків в ній повинні бути ті, хто особисто уповноважений перевіряти контрагентів на благонадійність. Давайте подивимося, кому із співробітників можна доручити перевірку контрагентів і як зробити це за допомогою системи YouControl.

Для початку — трохи статистики для розуміння важливості завдання. Згідно з опитуванням, проведеним в 2018 році, 48 % респондентів повідомили, що їх компанії зазнали вкрай негативних наслідків впливу шахрайства. При цьому більшість злочинів, пов’язаних з третіми сторонами (67 % випадків шахрайства), здійснені наближеними до організації особами: агентами, постачальниками послуг, продавцями і клієнтами (дані Світового дослідження економічних злочинів і шахрайства 2018, проведеного PwC).

В той саме час 35 % українських респондентів вказали, що їх організації все ще не провели жодної оцінки ризику шахрайства або економічних злочинів або що їм невідомо, що така оцінка взагалі проводилася. У такій ситуації особливо важливо подбати про захист компанії, адже всі вони можуть бути і вашими потенційними контрагентами. Так кому із співробітників доручити перевірку контрагентів?

Перевірка контрагентів юридичним відділом
Юристи — перші, про кого згадують в зв’язку з ділової безпекою і захистом репутації. І у них дійсно багато можливостей убезпечити компанію:

•  доступ до державних реєстрів

•  розуміння судової системи

•  професійний досвід і «чуття»

Юристи компаній — серед найактивніших користувачів системи YouControl. Як правило, їм достатньо поглянути на експрес-аналіз контрагента, щоб скласти загальне враження і окреслити напрямки поглибленої перевірки.

Експрес-аналіз показує критично важливі обставини, на які потрібно звернути увагу в першу чергу: проблеми правосуб’єктності (припинення діяльності юридичної особи, процедура банкрутства), обмеження прийняття рішень посадовими особами, місцезнаходження, зв’язків і інші дані про компанію, які можуть негативно вплинути на ваше співробітництво. Докладний приклад перевірки контрагента юристами і запобігання великого ризику ви можете побачити в статті «10 хвилин перевірки забудовника зберегли 10 мільйонів для клієнта YouControl».

Як служба безпеки перевіряє контрагентів?
Безпека — прямий обов’язок цього структурного підрозділу, і включення перевірки контрагентів до переліку її функцій буде абсолютно логічним. На яких даних варто сфокусувати увагу службі безпеки?

•  Перевіряти ділову репутацію і благонадійність.

•  Оцінювати ризики, пов’язані з санкціями: компанія або її засновник/учасник під санкціями (українськими або міжнародними), перереєстрація в Криму, співпраця з країнами під санкціями.

•  Відстежувати зв’язку ключових осіб компанії.

Для цих цілей, крім вже названого експрес-аналізу, стане в нагоді інструмент YouControl «Пошук зв’язків». Ця функція дозволяє знаходити очевидний зв’язок між двома компаніями з загальним директором, засновником, адресою або номером телефону.

І якщо в обов’язки юрвідділу входить складання грамотного договору, з гарантіями і умовою відшкодування збитків, то СБ може забезпечити виконання договору, відстежувати хід процесу і підтвердити результат.

Чи повинен бухгалтер займатися бізнес-розвідкою?
На фінансистів в цілому і бухгалтерії зокрема лежить велика відповідальність. З одного боку, бухгалтер розділяє наслідки ризиків компанії. З іншого боку, в разі проблем через невдале співробітництво при перевірках фіскальних служб претензії пред’являть саме йому.

Проте у бухгалтера є доступ до цінних даних: реквізитів контрагентів. Тільки ось покладатися на них беззастережно не варто. Краще використовувати їх для власної перевірки юридичних осіб та ФОП ЄДРПОУ або ІПН відповідно. У YouControl це один з найбільш зручних шляхів для пошуку досьє компанії, тому що не допускає збігу в назвах, адресі та/або керівниках. Один номер — один контрагент. І огляд повного досьє на нього, із зазначенням всіх реєстраційних даних, минулих подій і актуального стану.

Можна внести в зону відповідальності бухгалтера перевірку інформації про бухзвітності контрагента за рік (вкладка «Податкова» в досьє). Не завадить проводити такі перевірки регулярно, щоб вчасно помітити неблагополучні зміни в роботі контрагентів: виникнення податкового боргу, початок процедури банкрутства або інші фактори ризику.

Перевірка контрагентів відділом продажів
Продавці прагнуть «позбуватися» товару, щоб він не залежувався на складі. Але при цьому важливо тримати дебіторську заборгованість під контролем і чітко розуміти, кому можна відвантажити товар в рахунок майбутньої оплати, а кому потрібно відразу відмовити. Це не означає, що якимось замовникам можна довіряти сліпо! Перевіряти треба всіх контрагентів, навіть якщо співпрацюєте не вперше і попередній досвід був успішним. Ситуація в компанії може змінитися раптово, і ваша мета — встигнути «зістрибнути» з ризикованої співпраці.

•  Зверніть увагу на фінансові показники та індекс FinScore в системі YouControl. Це індекс, що відображає фінансову стійкість контрагента.

•  Перевірте, чи нема податкового боргу.

•  Перевірте судові процеси, де компанія виступає відповідачем у боргових позовах.

•  Переконайтеся, що компанія не знаходиться під санкціями (українськими або міжнародними), аби не накликати проблеми і на своє підприємство.

В якості опорного інструменту для перевірки відділ продажів може використовувати чек-лист на основі 19 факторів ризику в досьє контрагента від YouControl. Основні напрямки перевірки: сумлінність компанії і її фінансовий стан.

Як власнику підприємства перевіряти бізнес-партнерів?
Бізнес-розвідка займає чимало часу, тому зазвичай керівники компаній доручають її підлеглим. Проте босові корисно тримати руку на пульсі і хоча б час від часу займатися перевіркою особисто, наприклад, коли йдеться про особливо великі угоди і абсолютно нових партнерів. Перевірка підприємств через YouControl займе мінімум вашого часу, але дозволить скласти об’єктивне уявлення про контрагентів.

А інструмент «Автоматичний моніторинг» візьме на себе контроль змін в реєстрах і повідомить про них протягом доби. Ви раніше своїх контрагентів будете дізнаватися про появу боргу, зміну керівника компанії, новий судовий процес, попадання під санкції і т.д. У момент, коли у компанії з’являється проблема, зможете швидко дати розпорядження призупинити поставки товарів доти, поки ви не отримаєте додаткові гарантії або пояснення того, що відбувається.

Ділова розвідка корисна не тільки в контексті роботи з контрагентами. Вона також дозволяє поглянути на власну компанію з боку, як її бачать ваші партнери. Це хороший спосіб підтримувати бездоганну репутацію і вчасно помічати збої в роботі. І навіть контролювати сумлінність власних співробітників. Наприклад, чи встигає ваш співробітник здавати вчасно звіти і не проводить він будь-які операції за вашою спиною. Перевірити порядок в бухгалтерській звітності не завадить і в разі ліквідації підприємства.

Простіше кажучи, бізнес-розвідка актуальна на кожному етапі комерційної діяльності. І YouControl робить її максимально ефективною і зручною для вас. А якщо у компанії є власна система обліку (ERP, SAP, 1C, CRM, etc.), ви можете повністю автоматизувати перевірку контрагентів: отримувати актуальну інформацію через API за допомогою YouScore — скорингової системи для визначення благонадійності і оцінки потенціалу компанії.

Джерело: https://youcontrol.com.ua/blog/khto-z-pratsivnykiv-povynen-pereviriaty-kontrahentiv

Читати далі