Наразі ми все частіше чуємо про випадки блокуванням податкових накладних підприємств. Ця ситуація є досить поширеною серед підприємств, коли приходить квитанція про зупинення реєстрації або вони знаходять себе у переліку ризикових компаній. Ми розбиралися у причинах та пояснюємо, як цього уникнути.

Чому зупиняється реєстрація податкових накладних

Коли ПН/РК відправляються на реєстрацію, вони проходять автоматизований моніторинг критеріїв оцінки ризиків відповідно до постанови КМУ «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 1 грудня 2019 р. (далі – Постанова №1165), що складається з наступних етапів:

  • відповідність ознакам безумовної реєстрації ПН/РК;

  • перевірка критеріїв ризиковості платника ПДВ;

  • перевірка платника ПДВ на наявність позитивної податкової історії;

  • перевірка ризиковості здійснення господарських операції.

Існує декілька основних причин зупинки реєстрації. Першою є відповідність критеріям ризиковості згідно з додатком 1 Постанови № 1165. Другою причиною може бути випадок, коли деякі господарські операції є ризиковими чи фіктивними на думку податківців, наприклад, якщо немає вхідної податкової накладної з такою ж номенклатурою. Якщо товари продаються за завищеними цінами чи великими націнками таке явище теж може бути причиною зупинки реєстрації. Наступна причина?- розбіжність в одиницях вимірювання, зазначених в податкових накладних між контрагентами, тут варто бути обережним бо навіть технічна помилка при заповненні накладної може обернутися у велику проблему.

Зупинка реєстрації накладних має  певні наслідки, оскільки часто після надання підприємством потрібних підтверджуючих документів блокування не знімається, тому самотужки вирішити таку проблему буває  складно.

Наслідки блокування для підприємства з точки зору бухгалтеського обліку

Якщо вже трапилася така ситуація, що накладну було заблоковано, ігнорувати це точно не варто, тому що у майбутньому це призведе до певних наслідків, зокрема таких:

  • неможливість зменшити контрагентами суму податкового зобов’язання на суму кредиту по заблокованим накладним;

  • подальшу зупинку реєстрації вхідних та вихідних ПН;

  • провокування податкових перевірок.

Тому, якщо справа стосується контролюючих органів, необхідно реагувати швидко та вчасно подати всі необхідні документи для розгляду комісії регіонального рівня, про які йдеться далі.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  НАКАЗ "Про затвердження Критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для галузей національної економіки"

Останні зміни у блокуванні податкових накладних

Відповідно до Постанови КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165» від 02.06.2023 року № 574, яка вносить зміни до п.6 Постанови № 1165 за новими правилами, що почали діяти від 8 липня 2023 року, якщо комісія регіонального рівня попередньо розглянувши копії документів та проаналізувавши інформацію надану платником, приймає рішення про те, що компанія не підпадає під критерії ризиковості ПН/РК, мають бути автоматично зареєстровані на наступний день після дати прийняття такого рішення, коли одночасно виконуються наступні умови:

  • реєстрацію ПН/РК було зупинено, якщо платник підпадає під критерії ризиковості, за рішенням, що було прийняте починаючи з дати останнього включення платника податку в перелік платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, до дати подання інформації та копій документів;

  • дата реєстрації ПН/РК не повинна перевищувати 180 днів до подачі інформації та копій документів, за результатами розгляду яких прийняте рішення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Міністерство фінансів  у свою чергу наказом від 12 січня 2023 року №19 (зареєстрованим у Мін’юсті 17.02.2023 за №298/39354) опублікувало зміни, що стосуються Порядку прийняття рішень про реєстрацію чи відмову в реєстрації ПН/РК. У роз’ясненнях до цього наказу йдеться про те, що між платником та податковим органом виникають суперечки через нестачу  інформації та пояснень, що надається першим для розгляду, це є основною причиною чому податкова приймає рішення не на його користь. У Порядку Мінфін внесло уточнення, що комісія регіонального рівня повинна прийняти рішення протягом п’яти робочих днів, що настають за днем подання усіх документів та письмових пояснень. Або рішення про реєстрацію ПН/РК приймається на користь платника та надсилається йому у реєстрі за встановленою статтею 42 глави 1 розділу II Податкового Кодексу України (далі – ПКУ) формою. У протилежному випадку надсилається повідомлення із зазначеним переліком додаткових документів чи пояснень, що необхідно надати. Або зовсім відмовити в реєстрації якщо подані документи були складені не належним чином чи порушують законодавство.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Оновлено Перелік територій бойових дій, який застосовують для «воєнних» пільг

Що робити, якщо накладну заблоковано

Які ж саме документи необхідно подати комісії регіонального рівня для розгляду? Відповідно до пункту 5 наказу Міністерства Фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» до розгляду комісії регіонального рівня мають бути подані наступні документи:

  • договори з контрагентами та додатки до них;

  • первинні документи, що підтверджують факт постачання товарів чи послуг, а також зберігання, транспортування, складські документи та інвентаризаційні описи, рахунки-фактури, акти приймання-передачі товарів і послуг;

  • документи, що підтверджують здійснення розрахунку та банківські виписки;

  • документи, що підтверджують відповідність продукції: паспорти якості, декларації про відповідність, сертифікати відповідності.

Усі перелічені вище документи, а також письмові пояснення, мають бути подані до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що починаються з дати виникнення зобов’язання, зазначеної в податковій накладній.

Як не допустити блокування ПН/РК

Насамперед варто зазначити, що є категорії податкових накладних, які не блокуються взагалі. Серед таким  ті, що не надаються отримувачу або створені відповідно до господарської операції, звільненої від оподаткування, згідно зі ст. 197 ПКУ. Всі інші податкові накладні, зокрема виписані на платника ПДВ, знаходяться під загрозою.

Захистити своє підприємство від блокування ПН/РК можна шляхом відповідності ознакам безумовної реєстрації, прописаним у п. 3 Порядку № 1165. Про зупинку реєстрації можна не турбуватися, якщо буде виконано один з наступних критеріїв:

1. критерій по податковому навантаженню;

2. якщо обсяг постачання у поточному місяці, по яким складені ПН/РК та зареєстровані в ЄДРПН не перевищує пів мільйона гривень, при цьому з одним контрагентом обсяг не перевищує 50 тис. грн. , а сума ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), виплачена за попередній місяць, дорівнює більше 20 тис. грн., при цьому керівник такого підприємства не є посадовою особою у більше ніж трьох платників податку;

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  НАКАЗ "Про затвердження Критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для галузей національної економіки"

3. прийнята податківцями таблиця даних із зазначеними кодами товарів та/або послуг, по яким хочемо зареєструвати ПН.

При блокуванні податкових накладних Порядок зупинення реєстрації ПН/РК передбачає подання таблиці даних в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11 грудня 2019 року № 1165.

Проте для того, щоб захистити підприємство від блокування, необхідно діяти на випередження та подати таблицю даних платника ПДВ ще до зупинки реєстрації. Дехто вважає, що її необхідно подавати вже після того як це станеться. Насправді подання цієї таблиці є правом платника та не залежить від самого факту блокування. Мета таблиці даних полягає в тому, щоб максимально детально описати діяльність підприємства та здійснення його господарських операцій.

Таблиця даних платника ПДВ – це документ, в якому розкривається інформація про діяльність підприємства, товари, роботи та/або послуги, що надає чи купує платник ПДВ. До того ж якщо у підприємства декілька напрямків діяльності ДПС рекомендує подавати таблицю окремо по кожному з них.

Отже, досліджуючи тему блокування податкових накладних стає зрозуміло, що наразі така практика є досить поширеною серед підприємств. Наслідки блокування можуть бути різними, від втрати довіри контрагентів-покупців та неможливості отримання податкового кредиту, через що вони, швидше за все, захочуть припинити співпрацю, до накладення штрафів. Саме тому блокування реєстрації податкових накладних вимагає негайної реакції з боку керівництва підприємством. Тому що вчасно вжиті заходи, а саме доведення податківцям відповідності критеріям безумовної реєстрації, попереджають або не допускають блокування.

Джерело: https://biz.ligazakon.net/analitycs/222139_nov-pravila-u-blokuvann-podatkovikh-nakladnikh–prichini-ta-yak-uniknuti