Проводите марафони в Instagram, Telegram, Facebook, на вебінарних майданчиках і регулярно отримуєте гроші від учасників — треба зареєструвати ФОП і платити податки.

Інфобізнес визначається як продаж інформації за гроші. А до інфобізнесменів відносять коучів, тренерів особистісного зростання, психологів й інших фахівців, які продають свої інфопродукти в інтернеті, а ще онлайн-школи та курси.

Інфобізнесмени часто не відносять себе до підприємців, отримують дохід як звичайні фізособи, без реєстрації ФОП. Це помилка.

За законом, якщо ваша діяльність систематична і приносить вам регулярний дохід, це підприємництво (ст. 42 ГКУст. 1 ЗУ «Про підприємництво»).

А для податкової однаково, як ви ведете діяльність: на майданчиках для вебінарів, у скайпі, фейсбуці чи інстаграмі, головне — щоб не приховували доходи.

Що буде, якщо не зареєструвати ФОП

За ведення підприємницької діяльності без держреєстрації передбачена адмінвідповідальність — від 17 до 34 тис. грн із конфіскацією зароблених грошей.

Якщо заскочать на порушенні вдруге протягом року або ви заробили більше 240125 тис., штраф становитиме від 34 до 85 тис. грн.

Також можуть донарахувати податки за весь час роботи без реєстрації.

Якщо вам на картку щомісяця надходять гроші від сотень різних людей, така активність рано чи пізно буде відмічена.

Рекомендуємо не зволікати й реєструвати ФОП.

Обрати КВЕД

Почати треба з вибору видів діяльності.

Інфопродукт — це інформаційно-консультаційні послуги в якійсь сфері. Як мінімум вам треба зареєструвати КВЕД 63.99 «Надання інших інформаційних послуг».

Решта КВЕДів мають указувати, чим конкретно займатиметеся.

Приміром, якщо у вас програма з навчаня мовни чи ораторської майстерності тощо, потрібен КВЕД 85.59 «Інші види освіти, н. в. і. у. ». КВЕД 86.90 включає в себе діяльність психологів і психоаналітиків.

Список всіх кодів можна знайти на сервісі КВЕД–2010.

Задумаєте провести офлайн-захід — вам треба зареєструвати код 82.30 «Організування конгресів і торговельних виставок».

Як зареєструвати новий КВЕД

Місце ведення діяльності

Реєструвати ФОП вам потрібно за місцем проживання. У заяві на реєстрацію платником ЄП є пункт «місце провадження госпдіяльності», ви можете написати «Україна» або вказати адресу вашого місця проживання — воно і буде місцем ведення діяльності.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Гуманітарна допомога: документальне оформлення, облік та відповідальність

Яку систему оподаткування вибрати

На старті краще вибрати спрощену систему: будете платити мінімум податків і не матимете головного болю з обліком. Обрати можете 2-гу або 3-ю групу.

  • На 2-й групі треба буде щомісяця платити ЄП — 20% від мінімалки, це 834,6 грн на місяць, декларацію з єдиного податку подавати треба один раз в рік. Граничний розмір доходу — 1,5 млн грн на рік. Але тут є обмеження: продавати свої послуги можете тільки звичайним фізособам й іншим єдинникам.
  • На 3-й групі ЄП — 5% від доходу, декларацію подавати за підсумками кожного кварталу. 5 млн грн на рік — ліміт доходу для роботи на 3-й групі.

Якщо будете приймати оплату лише безготівково на рахунок, не потрібно використовувати касовий апарат.

А взагалі для єдинників є умова: після того як дохід за рік досягне 1 млн грн, за умови що ФОП приймає і готівку теж, він зобов’язаний використовувати РРО.

Розрахунки електронними грошима для єдинників заборонені — якщо така угода пройшла, ФОП зобов’язаний перейти на загальну систему і сплатити ЄП з таких доходів за ставкою 15% (пп. 4 пп. 298.2.3 ПКУ).

На загальній системі є сенс реєструватися, якщо у вас багато документально підтверджених витрат на ведення діяльності й пов’язаних з отриманням доходу, насамперед витрати на просування.

Податки будете сплачувати з чистого доходу (дохід мінус документально підтверджені витрати). ПДФО — 18%, військовий збір — 1,5%.

На ЗС при продажу товарів (робіт, послуг) за готівку підприємцю знадобиться РРО. Якщо прийматимете оплати лише безготівково, РРО вам не потрібен.

Веду два курси на рік. Теж реєструвати ФОП?

Так, за таких умов потрібно реєструватися ФОП і легалізувати дохід.

Інша річ, якщо ви один-два рази за рік проконсультували якусь людину, а основний дохід отримуєте як найманий працівник, тоді реєструвати ФОП не потрібно.

Особиста картка і рахунок ФОП

Помилка, якої припускаються інфобізнесмени, — вони приймають оплати на особисту картку фізособи. Якщо регулярно від різних платників вам на картку надходять гроші, а ви ніяк не показуєте цей дохід і не платите податків, це по суті приховування підприємницьких доходів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Щодо порядку звітування платників єдиного податку третьої групи – юридичних осіб за 2023 рік

Розрахунки від клієнтів за послуги і продукти інфобізнесменів відбуваються зазвичай у безготівковій формі, тому вам треба відкрити підприємницький рахунок.

Якщо продаєте свій продукт через сайт, можете підключити одну з платіжних систем для приймання оплат картками Visa й Masterсard. Але це необов’язково, ви можете надсилати клієнтам і рахунки.

Можете вимагати 100%-вої передоплати або дробити оплату на частини; якщо приймаєте оплати частинами через інтернет-еквайринг, має бути доступна така опція.

Договір із клієнтами

Договір із кожним клієнтом у цьому разі можна не укладати. Ви будете діяти в рамках публічного договору (ч. 1 ст. 633 ЦКУ). У публічному договорі одна сторона, підприємець, бере на себе обов’язок здійснювати продаж товарів кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля).

А для електронної комерції застосовують публічний електронний договір оферти.

У ньому мають бути відображені істотні умови й намір особи, яка пропонує його укласти, вважати себе зобов’язаною в разі його прийняття (ст. 11 ЗУ № 675). Договір оферти розміщують на сайті та прописують у ньому, за яких умов клієнт прийняв його — коли поставив відмітку, коли оплатив послугу.

Наприклад: «Публічний договір на надання інформаційних послуг (Оферта) вважається укладеним (акцептованим) з моменту заповнення Замовником облікового запису на Сайті Виконавця і надходження грошових коштів Замовника на рахунок Виконавця».

На сайті ви маєте повідомити про себе таку інформацію (ч. 1 ст. 7 ЗУ № 675):

  • ім’я фізособи-підприємця;
  • місце реєстрації ФОП;
  • ваш податковий номер (РНОКПП).

Можна оформляти договір і з кожним клієнтом окремо, в довільній формі. Але обов’язково, як і в договорі оферти, прописати ключові пункти: предмет послуги, що буде результатом, у які строки послугу надасте, порядок оплати — 100% або частинами, яка процедура повернення грошей, скільки триває доступ до уроків, записів.

У договорі важливо прописати, що доступ до відеоуроку, запису чи онлайн-трансляції вебінарів тощо клієнт отримує за умови 100%-вої передоплати. Може бути і оплата частинами.

Якщо нема сайту

Інфобізнесмени часто продають свої продукти через інстаграм, фейсбук та інші соцмережі. У будь-якому випадку вносити оплату клієнти мають на ваш підприємницький рахунок на підставі договору, це важливо на випадок перевірки.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  За які порушення можуть штрафувати ФОП у 2024 році

Оплачувати послуги клієнти можуть на підприємницький рахунок або на картку.

Як вести облік

Ваш підприємницький дохід — це оплати, які отримуєте від клієнтів. Ці суми ви включаєте в підприємницький дохід і фіксуєте на дату отримання оплати в книзі обліку доходів — якщо працюєте на ЄП, книзі обліку доходів і витрат — якщо ви загальносистемник.

Документ, що підтверджує дохід, — банківська виписка.

У публічному договорі також можна прописати, що оферта має силу акта про надання послуг і прийняття послуги здійснюється без підписання відповідного акта. У такому разі вам не доведеться морочитися з актами послуг за кожним клієнтом.

Якщо оформляєте договір із кожним клієнтом окремо, акт надання послуг потрібен.

А от якщо у який-небудь спосіб приймаєте готівкові оплати, потрібен товарний чек (розрахункова квитанція) або чек РРО, акт приймання-передачі послуг.

Клієнт вимагає повернення

Якщо клієнт перерахував вам оплату за безготівковим розрахунком, то і повернути гроші ви маєте зі свого рахунку ФОП на рахунок клієнта, з якого надійшла оплата. Підстава для повернення — особиста заява клієнта.

У договорі оферти можна прописати, в яких ще випадках, окрім передбачених законодавством, ви повертаєте оплату.

Можна скласти стандартну заяву, яку надсилатимете на електронну пошту.

У договорі оферти можна встановити також гарантійні строки, в які можливе повернення грошей.

Підтверджує повернення банківська виписка.

Якщо сталося так, що грошей на рахунку ФОП немає, а невдоволений клієнт терміново вимагає їх повернути, і ви, щоб не роздмухувати конфлікт, перераховуєте суму зі свого рахунку фізособи, — майте на увазі, що повернуту суму вам усе одно треба включити до оподатковуваного доходу. Адже на підприємницькому рахунку цей рух коштів ніяк не відобразився.

Джерело: https://journal.ostapp.com.ua/uk/articles/post/infobiznesmeny-i-kouci