На сайті Державної служби фінансового моніторингу України оприлюднили Рекомендації щодо подання з 28 квітня 2020 року суб’єктами первинного фінансового моніторингу (далі — СПФМ)  – небанківськими установами до Держфінмоніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, іншої інформації, що може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення.

Йдеться про:

– фінансові операції, пов’язані з відстеженням (моніторингом) на запит Держфінмоніторингу;

– фінансові операції, пов’язані з зупиненням за дорученням Держфінмоніторингу з метою виконання запиту уповноваженого органу іноземної держави;

– прибуткові фінансові операції, пов’язані з рішенням/дорученням Держфінмоніторингу;

– спроби здійснення видаткових фінансових операцій, пов’язаних з рішенням /дорученням Держфінмоніторингу;

– фінансові операції, пов’язані з моніторингом за дорученням Держфінмоніторингу з метою виконання запиту уповноваженого органу іноземної держави.

Крім того, Законом про фінмоніторинг встановлений обов’язок  СПФМ звітувати про:

– розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників (далі — КБВ) клієнта, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, та інформацією про КБВ, яка отримана СПФМ в результаті здійснення належної перевірки клієнта;

– відмову від встановлення (підтримання) ділових відносин/проведення фінансової операції.

Варто нагадати, що новий фінмоніторинг вимагає по-новому подавати відомості про кінцевих власників підприємства і від самої юрособи.

До набрання чинності новими підзаконними нормативно-правовими актами, рекомендували подавати до Держфінмоніторингу інформацію з указаних причин відповідно до вимог:

– Порядку № 552;

– Порядку № 1085;

– Інструкції № 24.

Також рекомендували СПФМ подавати до Держфінмоніторингу інформацію, що може бути пов’язана з проведенням фінансового моніторингу, із використанням форми № 2-ФМ «Реєстр фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу» та форми № 4-ФМ «Повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу» відповідно до Інструкції № 24.

Але при поданні інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, спеціально визначеними СПФМ (за винятком суб’єктів господарювання, які проводять лотереї та азартні ігри, у тому числі казино, електронне (віртуальне) казино) та СПФМ, які провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи, форма № 4-ФМ не подається.

Також Держфінмоніторинг порадила СПФМ, як заповнювати форму № 2-ФМ під час подання інформації про порогові фінансові операції, підозрілі фінансові операції (діяльність).

Щодо подання інформації про розбіжності між відомостями про КБВ чи про відмову від встановлення (підтримання) ділових відносин рекомендували надавати інформацію структуровано у табличному вигляді.

Форми для подачі таких відомостей (у форматі xls) також наведено на сайті Держфінмоніторингу. При цьому відповідну інформацію СПФМ радять надавати разом із супровідним листом, який має містити дату та номер реєстрації, за підписом керівника або відповідального працівника СПФМ. До листа/повідомлення можуть додаватись додаткові документи або інша наявна інформація. Такі повідомлення рекомендовано подавати до Держфінмоніторингу в паперовому вигляді поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Як відомо, нормою ч. 2 ст. 6 Закону про фінмоніторинг до числа СПФМ, зокрема належать:

– суб’єкти господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування;

– особи, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами;

– суб’єкти господарювання, що надають за винагороду консультаційні послуги, що пов’язані з купівлею-продажем нерухомого майна.

Джерело: https://interbuh.com.ua/ua/documents/onenews/138294