Наталія Мусіенко, старший юрист KPMG Law Ukraine, розповіла про ключові новації Закону про вдосконалення адміністрування податків.
Із набранням чинності 27 лютого 2020 року Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (проект № 1209-1) вноситься низка змін до різних законів. Деякі зміни, внесені до законів, що не є актами податкового законодавства, а також значна кількість змін технічного характеру, що не впливатиме суттєво на бізнес.
Найбільш істотні зміни стосуються єдиного соціального внеску (далі – ЄСВ), зокрема, уточнено питання адміністрування ЄСВ. Так, під час відкриття рахунків банки зобов’язані вимагати від осіб документи, що підтверджують їх взяття на облік в податковому органі як платників ЄСВ.
Також змінено механізм оскарження вимог про сплату недоїмки з ЄСВ. Відтепер процедура оскарження вимог про сплату недоїмки з ЄСВ матиме аналогічну процедуру до оскарження податкових повідомлень-рішень, що дозволить уніфікувати процедури та уникнути різних підходів до аналогічних за своєю суттю процедур.
Не можемо охарактеризувати дану зміну як дуже суттєву, однак вона полегшує роботу з оскарження вимог про сплату недоїмки з ЄСВ.
Органи доходів і зборів у податковому законодавстві перейменовані у податкові та контролюючі органи, які підпорядковуються центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (Міністерству фінансів).
Також з 27.02.2020 р. в адміністративних справах встановлено нові максимальні розміри судового збору:
- 15 прожиткових мінімумів при апеляційному оскарженні;
- 20 прожиткових мінімумів при касаційному оскарженні.
Що це означає і чому важливо?
У справах, в яких провадження у суді першої інстанції було відкрито до 01.01.2019 р., тобто до внесення змін про судовий збір, за подання апеляційної та касаційної скарг встановлювався розмір судового збору 150 і 200 відсотків відповідно від суми судового збору, яка була сплачена в суді першої інстанції, без встановлення верхньої межі.
Таким чином, якщо платник податків, подавши позов до суду у 2018 р. сплатив судовий збір у розмірі 200 тис. грн, податковий орган мусив заплатити за подачу апеляційної скарги 300 тис. грн, а касаційної – 400 тис. грн. Відтепер такі суми обмежені верхньою межею у 15 і 20 прожиткових мінімумів відповідно.
Тож імовірність того, що податковий орган отримає кошти на сплату судового збору для подачі апеляційних і касаційних скарг значно підвищується. Хоча очевидно, що дана зміна є логічною у продовження державного підходу щодо «здешевлення доступу до правосуддя».
Також з 1 січня 2021 року набувають чинності Зміни до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», зокрема:
підприємства, що ведуть свою господарську діяльність щодо виробництва, оптової та роздрібної торгівлі рідинами для електронних сигарет зобов’язані будуть отримувати ліцензію на таку діяльність. Вартість даної ліцензії – 780 грн (як для оптової, так і для роздрібної торгівлі) на кожному місці торгівлі. Такі ліцензії видаються терміном на п’ять років, а плата за них справляється щорічно;
у випадку відсутності ліцензії до підприємств будуть застосовані такі штрафи:
– 200 відсотків вартості виробленої продукції, але не менше 20 000 грн – за виробництво рідин без ліцензії;
– 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 17 000 грн – за оптову або роздрібну торгівля рідинами без ліцензії.
Також з 1 січня 2021 року набувають чинності зміни до Закону України «Про митний тариф»:
– до рідин для електронних сигарет встановлюється митний тариф у розмірі 3 %;
– до тютюновмісних виробів для електронного нагрівання за допомогою підігрівача з електронним управлінням – встановлюється митний тариф 1,8 євро за 1 кг.
Закон виконав свою мету, закладену в пояснювальній записці: узгодження положень низки Законів України із положеннями Податкового кодексу України. Водночас, оскільки Закон передбачає й зміни до законодавства не технічного характеру, деякі індустрії бізнесу повинні дотримуватися нових правил, не зважаючи на ненабрання чинності проектом Закону № 1210. Однак, зрозуміло, що найсуттєвіші зміни зачеплять бізнес саме проектом Закону № 1210.
Автор: Наталія Мусієнко, старший юрист KPMG Law Ukraine
Джерело: https://biz.ligazakon.net/ua/analitycs/193757_zmni-do-zakonu-pro-sv-chi-zakladeno-pochatok-podatkovo-reformi