Вже багато написано про те, які незручності та втрати принесло платникам ПДВ блокування ПН/РК. Проте більшість матеріалів присвячено проблемам продавця. А ось про іншу сторону цієї медалі — покупця — згадують нечасто. І це зрозуміло, адже щодо нього існує безліч запитань, на які доволі важко знайти відповіді у законодавчому просторі. Однак наразі при блокуванні ПН/РК покупець є найбільш постраждалою та безпорадною стороною.

Спробуємо розібратись, з чим може зіткнутись покупець, та надати йому деякі дієві поради.

Всім давно відомо, що сформувати ПК можна тільки за тією ПН/РК, яка успішно пройшла реєстрацію в ЄРПН. Якщо ж до ПН/РК застосована процедура зупинення реєстрації відповідно до п. 201.16 ПКУ, тоді покупцеві доведеться або зачекати з ПК до розблокування та реєстрації ПН/РК, або взагалі попрощатися з ПК, якщо ПН/РК так і не буде зареєстровано.

Підтвердженням зупинення реєстрації ПН/РК є відповідна квитанція (п.п. 201.16.1 ПКУ). Згідно з абз. 12 п. 201.10 ПКУ квитанція про зупинення реєстрації ПН/РК надсилається одночасно продавцю та покупцю — платнику податку.Однак знайти таку квитанцію у тенетах системи електронного документообігу покупцеві доволі складно. Річ у тому, що заблокована ПН/РК покупцеві не надходить (звичайно, якщо її не надішле продавець), а отже, квитанцію нема до чого «прикріпити». Так, наприклад, у програмі M.E.Doc покупець може побачити її тільки у «вікні», яке з’являється на екрані під час завантаження отриманих документів. Якщо ж її прогледіти, то знайти в подальшому вже не вдасться: така квитанція у покупця не зберігається.

Отже, якщо у витягах з ЄРПН ви не можете знайти якусь ПН або РК та не впевнені, що достатньо ретельно вивчали зміст «вікон», достеменно дізнатись, у чому причина нереєстрації ПН/РК, можна, лише звернувшись до продавця. А дізнатись зовсім не завадить, оскільки це впливає на подальші дії покупця. Адже у разі звичайного порушення продавцем строків реєстрації ПН/РК покупець хоч і не матиме права на ПК за такою ПН/РК, однак може скористатись правом подати разом з декларацією з ПДВ відповідну заяву-скаргу (додаток Д8 до декларації з ПДВ), що запустить процедуру спонукання продавця до здійснення реєстрації ПН/РК (абз. 23 п. 201.10 ПКУ).

Якщо ж ПН/РК заблоковано, покупець втрачає право скаржитися. Отже, відтепер доля ПК покупця цілком залежить від дій продавця, адже саме останньому відповідно до п.п. 201.16.2 ПКУ надано право протягом 365 к. дн., що настають за датою виникнення ПЗ, надати податківцям відповідні пояснення та документи для прийняття ними рішення про реєстрацію (чи відмову у реєстрації) ПН.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Йдеться саме про право продавця, а не про його обов’язок боротися за реєстрацію ПН, а отже, й за ПК покупця. Водночас покупець не має жодних важелів впливу ані на продавця, ані на ситуацію в цілому.

Практичні поради

Безпорадність покупця при блокуванні ПН/РК є дуже прикрою, і бувають випадки, коли неможливість сформувати ПК у відповідному звітному періоді може стати критичною проблемою. Наприклад, для комісіонера за договором комісії на продаж відсутність права на ПК може призвести до необхідності сплатити «непідйомну» для нього суму ПЗ з ПДВ у відповідному звітному місяці. Аналогічна ситуація може скластися й у торговельного підприємства. І найгірше, якщо продавець виявиться не дуже відповідальним та не буде квапитись вирішувати проблему розблокування настільки необхідної покупцеві ПН. Тим паче, ПЗ такий продавець має сформувати у будь-якому разі, а ось чи загрожують йому штрафи, якщо він зовсім не буде боротися за розблокування ПН або якщо у реєстрації ПН буде відмовлено, — це велике питання. І хоча в усних консультаціях податківці наполягають на застосуванні до продавця штрафів за порушення строку реєстрації ПН/РК у таких випадках, письмових роз’яснень з цього питання немає, а норми ПКУ прописані доволі неоднозначно.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Міграція єдинників груп 1–3 між групами та ставками

Тож покупцеві радимо зважити усі кроки наперед, зокрема:

  • наполягати на включенні до договорів застережних положень, які б визначали відповідальність продавця у випадку, коли його дії чи бездіяльність призведуть до втрати покупцем права на формування ПК. Пропонуємо таке формулювання:

«У випадку вчинення продавцем дій або у разі його бездіяльності, внаслідок чого покупець остаточно втратить право на податковий кредит, продавець зобов’язаний сплатити покупцю штраф у розмірі втраченого покупцем податкового кредиту. Такий штраф продавцем сплачується після отримання від покупця обґрунтованих претензій»;

  • якщо товар придбавається (отримується) з метою подальшого продажу, за можливості варто спочатку дочекатися реєстрації «вхідної» ПН і тільки після цього проводити операції, які за правилом «першої події» призведуть до необхідності скласти та зареєструвати «вихідну» ПН та, відповідно, сформувати ПЗ. Цей підхід, до речі, також допоможе значно знизити вірогідність блокування такої «вихідної» ПН (п. 6.1 Критеріїв № 567).

Однак часто трапляється так, що проблему доводиться вирішувати вже за фактом блокування, а «соломку підстелити» заздалегідь не встигли. Не дивно, що покупець може почати нервувати та вимагати повернути все «як було». Але ми б не радили квапитись з поверненням товару/коштів, адже якщо це й вихід, то досить небезпечний.

Таке повернення потягне за собою необхідність скласти «зменшувальний» РК, зареєструвати який має саме покупець (п. 192.1 ПКУ). Проте здійснити таку реєстрацію навряд чи буде можливо, адже система не пропустить РК до ПН, яка заблокована, а отже, відсутня в ЄРПН. Водночас норми ПКУ в цьому випадку не передбачають ані можливості для покупця не реєструвати такий РК, ані звільнення покупця від штрафів за порушення граничних строків реєстрації РК. Отже, тому такий шлях може привести у безвихідь та наразити на штрафні санкції. Тому пропонуємо сім разів подумати!

Єдине, що лишається, — хіба що подати в суд позовну заяву про стягнення з продавця збитків у розмірі втраченого ПДВ. Тим паче, що позитивна судова практика з цього приводу є (див., наприклад, постанови Рівненського апеляційного господарського суду від 08.12.2016 р. у справі № 906/759/16, Харківського апеляційного господарського суду від 25.04.2017 р. у справі № 920/1190/16, рішення господарського суду Сумської області від 22.02.2017 р. у справі № 920/1190/16). Хоча зустрічається і негативна практика (див., зокрема, рішення господарського суду Донецької області від 01.02.2017 р. у справі № 905/3627/16).

Зареєстрована чи ні — ось у чому питання

Крім того, що покупцю не залишили простору для дій щодо відстоювання своїх прав, йому ще й обмежили доступ до певної інформації. Якщо відомості про блокування ПН/РК сяк-так покупець отримав, то як йому дізнатися, чи розпочав продавець здійснювати передбачені ПКУ процедури щодо розблокування та на якому етапі, зрештою, перебуває справа? Норми законодавства не зобов’язують ані продавця, ані податківців доводити таку інформацію до відома покупця. Навіть про подальшу долю ПН/РК покупець дізнається з певними труднощами. Що саме, яким чином та на яких підставах може довідатись покупець про заблоковану ПН/РК, розглянемо у таблиці.

Порядок надання покупцю відомостей про заблоковані ПН/РК

Подія

Підтвердний документ

Порядок надсилання покупцю підтвердного документа

Яким чином

Законодавчі підстави

Зупинено реєстрацію ПН/РК

Квитанція про зупинення реєстрації

Надсилається засобами електронного зв’язку одночасно продавцю та покупцю — платнику податку

абз. 12 п. 201.10 ПКУ, п. 17 Порядку № 1246

Продавець надає контролюючому органу пояснення та/або документи для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК

Квитанція про прийняття документів у електронному вигляді

Не передбачено

Результати розгляду справи комісією ДФСУ

Комісія ДФСУ прийняла рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації ПН/РК

Рішення комісії ДФСУ

Не передбачено

ПН/РК не пройшла перевірки, визначені п. 12 Порядку № 1246 (крім абз. 10), у зв’язку з чим у реєстрації відмовлено

Квитанція
про відмову в реєстрації

Не передбачено

ПН/РК успішно пройшла перевірки, визначені п. 12 Порядку № 1246 (крім абз. 10), реєстрація в ЄРПН відбулась

Квитанція
про реєстрацію ПН/РК

Надсилається засобами електронного зв’язку одночасно продавцю та покупцю — платнику податку

п. 18 Порядку № 1246

Результати судового оскарження відмови у реєстрації ПН/РК

ПН/РК зареєстрована на підставі рішення суду

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  "Что? Где? Когда?" или установление причин рисковости налогоплательщика

Отже, за таких умов покупцю дійсно складно «тримати руку на пульсі подій». Джерелом інформації може стати продавець, але на це потрібна його добра воля. Покупцю ж залишається складати та надсилати запити в СЕА ПДВ з метою отримання з ЄРПН вже зареєстрованих ПН/РК. А оскільки дату такої реєстрації покупцю визначити доволі складно, доцільно робити запити за формою J1300104, яка дозволяє шукати ПН/РК в ЄРПН за номером та датою складання.

Таємнича дата реєстрації

На перший погляд, усе зрозуміло: відповідно до п.п. 201.16.4 ПКУ, а також п. 19 Порядку № 1246 ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:

  • прийняття комісією ДФСУ рішення про реєстрацію ПН/РК;
  • набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію ПН/РК.

Однак на практиці склалась досить дивна ситуація. Зазвичай реєстрація ПН/РК в ЄРПН фактично відбувається не датою, що зазначена в рішенні комісії ДФСУ, та не днем набрання законної сили рішенням суду, а датою надання платником податку ПН/РК на реєстрацію. Отже, в даному випадку фіскали вчиняють всупереч нормам законодавства. Покупцям же в такому випадку слід бути уважними, щоб не заплутатись з податковим періодом, в якому потрібно відображати ПК за такими ПН/РК.

На яку ж дату орієнтуватись покупцю? На дату реєстрації, яка заявлена у витягу з ЄРПН, орієнтуватись небезпечно, адже, як ми з’ясували, така дата не завжди є законодавчо обґрунтованою. Дата прийняття комісією ДФСУ рішення про реєстрацію ПН/РК або надбання законної сили відповідним рішенням суду також не є надійною, оскільки фактично реєстрація може не відбутись цією датою, якщо покупець не матиме достатньої для цього суми реєстраційного ліміту, про що податківці зазначають в ІПК ГУ ДФС у Дніпропетровській обл. від 16.08.2017 р. № 1619/ІПК/04-36-12-01-16.

Вважаємо, що найбезпечнішим буде орієнтуватися на дату отримання покупцем квитанції про реєстрацію ПН/РК. Однак, як наведено вище, таку квитанцію покупець отримає лише у разі реєстрації за рішенням комісії ДФСУ. У випадку ж, коли реєстрація ПН/РК відбувається за рішенням суду, направлення відповідної квитанції покупцю не передбачено нормами законодавства.

У такому разі завдання ускладнюється. Вбачаємо, що єдиний вихід для покупця — щоденно направляти запити доСЕА ПДВ про реєстрацію проблемних ПН/РК і орієнтуватися на день отримання витягу з довгоочікуваною інформацією про реєстрацію. У разі виникнення непорозумінь з податківцями наявність «пустих» витягів буде непоганим аргументом того, що до певної дати ПН/РК фактично не була зареєстрована в ЄРПН.

Однак на цьому справа не закінчується. Після того, як вдасться з’ясувати, якою датою відбулась реєстрація ПН/РК в ЄРПН, потрібно ще й визначитись, у якому саме звітному періоді можна відобразити ПК за такою ПН/РК, а для цього необхідно зрозуміти, чи була ПН/РК зареєстрована своєчасно або з порушенням строку реєстрації. Почнемо з того, що своєчасно зареєстрованими ПН/РК вважаються такі, реєстрація яких відбулась у наступні строки:

  • для ПН/РК до ПН, складених з 1 по 15 день (включно) календарного місяця — до останнього дня (включно) місяця, в якому вони були складені;
  • для ПН/РК до ПН, складених з 16 по останній день (включно) календарного місяця — до 15 числа (включно) місяця, наступного за місяцем, в якому вони були складені.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Дії платника ПДВ у разі віднесення його до переліку ризикових

Що важливо: нормами ПКУ не передбачено переривання цього строку у разі зупинення реєстрації ПН/РК на період такого зупинення.

ВИСНОВОК. Заблоковану ПН/РК можна вважати своєчасно зареєстрованою, тільки якщо позитивне рішення ДФС щодо реєстрації, а також безпосередньо реєстрація «умістилися» в зазначені вище строки.

Припустімо, що ПН складено 18.08.2017 р. та у той же день відправлено на реєстрацію та заблоковано. Однак продавець встиг пройти усі необхідні процедури, які призвели до позитивного рішення комісії ДФС та реєстрації такої ПН вже 15.09.2017 р. У такому разі покупець зможе сміливо відобразити ПК за такою ПН вже в декларації за серпень 2017 року або у будь-якому наступному періоді впродовж 365 к. дн. Якщо ж зусилля продавця призвели до реєстрації ПН, скажімо, 16.09.2017 р., відобразити ПК покупець зможе у податковій декларації не раніше ніж за вересень 2017 р. або у будь-якому наступному періоді, але не пізніше 365 к. дн., наступних за датою складання ПН (при цьому враховуючи переривання цього строку на період зупинення реєстрації). Такі думки висловлюють і податківці в ІПК від 07.09.2017 р. № 1860/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Болючий «зменшувальний» РК

Ще одна «приємність» підстерігає покупця у разі блокування «зменшувального» РК. Зареєструвати такий РК відповідно до п. 192.1 ПКУ має саме покупець.

НАГАДАЄМО. Відсутність реєстрації в ЄРПН «зменшувального» РК не позбавляє покупця необхідності зменшити ПК, однак не надає продавцю можливості зменшити ПЗ (п.п. 192.1.1 ПКУ).

Проте у разі блокування РК пояснення та/або копії документів має подавати продавець (такий підхід озвучують податківці у листі ДФСУ від 06.09.2017 р. № 2723/99-99-07-05-01-18).

З одного боку, це й непогано, адже позбавляє покупця зайвого клопоту. З іншого ж боку, якщо продавець не схоче зв’язуватись з виснажливою процедурою розблокування та навіть готовий змиритися з тим, що втратить право на зменшення ПЗ за таким РК, у покупця згодом можуть виникнути проблеми зі штрафними санкціями. Як ми вже писали, податківці можуть наполягати на застосуванні штрафів за порушення строків реєстрації у разі відмови від розблокування ПН/РК. І штрафи у такому разі загрожуватимуть саме покупцю, адже у категорії 101.27 ЗІР фіскали зазначають, що штрафні санкції, передбачені ст. 1201 ПКУ, застосовуються до особи, на яку покладено обов’язок щодо такої реєстрації, незалежно від причин, які призвели до порушення. І знову покупець без провини винний!

Отже, як бачите, запитань значно більше, ніж відповідей. А податківці доволі скупі на роз’яснення. Ми ж будемо й надалі стежити за появою нових консультацій або змін до нормативної бази, які б полегшили або хоча б прояснили долю покупців у разі блокування ПН/РК.

Автор: Світлана Куртенок, бухгалтер-експерт
Джерело: https://ibuhgalter.net/material/179/3761