З огляду на доволі активний початок роботи новообраних законотворців та появу на сайті Верховної Ради численних зареєстрованих законопроектів ми вирішили допомогти бухгалтерам зорієнтуватися щодо того, яких основних нововведень слід очікувати.

Однак зауважимо, що цей матеріал містить стислий аналіз кількох цікавих законопроектів, які ще тільки знаходяться на розгляді. Ми пильнуємо за їх просуванням і у разі прийняття докладно розберемося з усіма змінами в наших наступних матеріалах. Зараз же хочемо, щоб ви були в курсі того, куди вітер віє.

Тема

Реквізити

Коментар

Зміни до ПКУ

Вдосконалення адміністрування податків, усунення неузгодженостей у податковому законодавстві Законопроект від 30.08.2019 р. № 1210 Це один із масштабніших законопроектів, який передбачає внесення суттєвих змін до ПКУ. Фактично нововведеннями пропонують перекроїти ПКУ: від порядку адміністрування податків до визначення податкових зобов’язань платників. Звернути увагу слід на таке:

1) питання оскарження рішень ДПС планується передати на розгляд Апеляційній раді;

2) фіскалам дозволять вносити зміни до плану-графіка документальних перевірок, але не частіше одного разу на квартал;

3) зникне норма, яка звільняє платника від штрафних санкцій у разі його дій на підставі ІПК;

4) приберуть також норму, яка знімає відповідальність за несвоєчасне подання звітності у разі затримання поштового відправлення. Тож платнику доведеться контролювати терміни отримання ДПС звітності, що була надіслана;

5) з’являться штрафи за несвоєчасну реєстрацію абсолютно всіх ПН та РК, у т.ч. на пільгові операції й ті, що оподатковуються за нульовою ставкою;

6) зникне квартальний звітний період для платників ПДВ

Запровадження податку на доданий капітал та імплементація стандартів протидії розмиванню податкової бази Законопроект від 29.08.2019 р. № 1185 Це чергова спроба законотворців замінити податок на прибуток податком на виведений капітал. Оподатковувати збираються, зокрема, операції:

— з виплати дивідендів неплатнику податку;

— з передачі майна неплатнику податку без висування вимог щодо компенсації його вартості;

— з надання безповоротної фіндопомоги неплатникам податку;

— з виплат, що здійснюються у грошовій формі та/або відмінній від грошової формі у зв’язку з придбанням майна (робіт, послуг) у неплатника податку — пов’язаної фізособи, що перебуває на спрощеній системі.

Крім цього, зроблено поправки, які стосуються протидії розмиванню податкової бази. Зміни стосуються удосконалення правових норм стосовно документації з трансфертного ціноутворення (захід 13 Плану дій BEPS)

Сплата податків/зборів та ЄСВ

Запровадження єдиного рахунку для сплати ЄСВ та податків і зборів Законопроект від 29.08.2019 р. № 1051 Цим законопроектом пропонується доповнити ПКУ новою ст. 351 для запровадження єдиного рахунку для сплати податків/зборів та ЄСВ через Електронний кабінет. Достатньо буде поповнити рахунок грошовими коштами та сформувати електронні розрахункові документи на переказ коштів в Електронному кабінеті, а решту здійснять ДПС та Держказначейство.

Поки передбачається, що відкриття єдиного рахунку в Держказначействі, як і його використання, буде процедурою суто добровільною.

Зауважимо: скористатися таким рахунком для сплати ПДВ та акцизного податку ви не зможете, але поповнювати з нього рахунки, відкриті в СЕА ПДВ та в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (СЕАРП та СЕ), можливість передбачається

Законопроект від 29.08.2019 р. № 1049 Власне, цей законопроект іде в парі до розглянутого вище (№ 1051), оскільки передбачає внесення відповідних змін до Закону про ЄСВ з метою запровадження єдиного рахунку для сплати податків та ЄСВ

Звітність з ЄСВ, ПДФО

Запровадження єдиної звітності з ЄСВ та ПДФО Законопроекти від 29.08.2019 р. № 1072 та від 29.08.2019 р. № 1057 Законопроекти № 1072 та № 1057 слід розглядати сумісно, оскільки вони обидва спрямовані на полегшення життя бухгалтера шляхом скорочення кількості звітів, що подаються. За задумом депутатів, податкові агенти та платники ЄСВ подаватимуть щомісяця (протягом 20 к. дн. після закінчення звітного періоду) єдину звітність — податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого ЄСВ, яка матиме статус податкової декларації. Відповідно, квартальну звітність з ПДФО та ВЗ буде скасовано.

Зауважимо: штрафи за неподання або несвоєчасне подання звіту або подання його з помилками зберігаються.

Крім того, проектами також запроваджується і нова звітність для ФОП-загальносистемників, ФОП-єдинників та самозайнятих осіб. Зокрема, ЄСВ відображатимуть у звітності:

— ФОП-загальносистемники — у річній декларації про свої доходи від підприємницької діяльності;

— ФОП-єдинники груп 1 та 2 — у річній декларації з ЄП;

— –ФОП-єдинники групи 3 — у складі квартальної декларації з ЄП за IV квартал.

Відповідно, і форми звітності також зміняться

РРО

Запровадження програмних РРО та детінізація розрахунків Законопроекти від 29.08.2019 р. № 1053 (альтернативний законопроект від 06.09.2019 р. № 1053-1) Зазначені законопроекти ідуть у парі. Плануються масштабні зміни у сфері застосування РРО:

1) планується надати можливість суб’єкту господарювання на рівні зі звичними (апаратними) РРО використовувати програмні РРО. Різниця полягає в тому, що функції програмного РРО реалізуються через сервіс контролюючого органу.

За задумом можновладців, це дозволить суттєво здешевити процес використання РРО (порівняно з апаратним РРО) та скоротить процедуру його реєстрації. Для реєстрації програмного РРО достатньо буде отримати через Електронний кабінет номер, який ідентифікує програмний РРО в інформаційній системі контролюючого органу;

2) значно розширити сферу застосування РРО за рахунок ФОП-єдинників. Так, з 01.01.2021р. всі єдинники груп 2–4 незалежно від обсягу доходу будуть зобов’язані застосовувати РРО. До цієї дати діятиме перехідний період, проте радіти зарано. Багато видів діяльності потраплять під виняток. Так, обов’язок застосовувати РРО вже через 6 місяців із дня, наступного за днем опублікування цього Закону, буде поширюватися, зокрема, на ФОП-єдинників, які:

— реалізують товари/послуги через Інтернет;

— займаються туристичною діяльністю;

— здійснюють розміщення у готелях;

— здійснюють діяльність із забезпечення стравами та напоями (в тому числі діяльність ресторанів).

Подбали депутати і про можливість для покупців контролювати легальність розрахунків. Так, покупець зможе поскаржитися до ДПС про порушення порядку проведення розрахунків. Обіцяють навіть виплату грошової компенсації з суми покупки, якщо таке порушення за скаргою покупця буде встановлене ДПС.

Крім того, планується підвищити штрафні санкції, передбачені Законом про РРО

Розширення сфери застосування РРО Законопроект від 29.08.2019 р. № 1073

Дозвільна сфера

Скорочення переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню Законопроект від 29.08.2019 р. № 1050 Метою цього законопроекту є спрощення дозвільних процедур для діяльності у сфері телекомунікацій. Для цього депутати планують замінити ліцензування видів діяльності у сфері телекомунікацій на надання повідомлення суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність у цій сфері, про початок провадження діяльності

Автор: Євгенія Волох
Джерело: https://ibuhgalter.net/news/5442